lördag 12 mars 2011

Vad som gör en människa glad ...


Slalomåkarna Patrik & Hilda testar pjäxor hos uthyraren någon mil från Sälen.
Patrik till vänster .., han som ska bli så lycklig över dimman som lägger sig över topparna.


Under en av dagarna i Dalarna, pratar vi om vad som får en att bli glad.

Jag vet precis vad som gör mig glad .., det är när människor vågar bjuda på sig själva.

Några exempel.

1. Dom första dagarna i Sälen bor även pv:s dotter Hilda där, tillsammans med sin pojkvän Patrik. Patrik är storvuxen och en av de absolut lugnaste människor jag vet och han har en slags stillsam värme/humor.

När Hilda och Patrik återvänder till stugan efter första kvällens skidåkning, då är Patrik aningen skärrad. Bara aningen. Någon slalomåkare av rang tycker han sig inte vara och har inte heller åkt så mycket som flickvännen och när vi frågar hur det kändes .., så säger han leende .., "ja, det var rätt hemskt .,. jag var ganska rädd, ja, faktiskt mest hela tiden!"

Dag 2 råder dimma i backen och då blir Patrik rent av lycklig.

Vid hemkomsten berättar han:

"Idag var det så dimmigt, ja, nu såg man inte hur högt uppe man var, nu gick det jättebra!"

Sånt får mig att le!

2. Och så stafettvasan och Micke har kört första sträckan och kommer i mål i Mångsbodarna.

Micke är en utpräglad tränings, - och tävlingsmänniska och berättar livfullt i bilen om hur det var vid starten.

"Alltså, jag hade redan i förväg beslutat mig för att i n t e ta rygg på någon skidåkare framför mig .., då skulle jag kanske köra slut på mig .., men .., jaaa .., efter ett tag insåg jag ju att det var ett onödigt beslut .., för jag hade inte en chans att ta rygg på någon alls, alla var så snabba!"

3. Sist av allt .., Anders står och väntar på att pv ska lägga på fäste på hans skidor, det är innan Micke har avverkat sin sträcka och ska växla över till svågern .., och pv pysslar med skidorna och säger till Anders att ..."ja, ta och testa nu, så du vet om dom känns bra ...!"

Runt omkring oss står vana skidåkare med tajta byxor och annan tjusig utrustning och Anders tittar sig lite villrådigt omkring .,. vill gärna testa på en undanskymd plats, så där .., så ingen kollar.

"Ja, testa nu!" säger pv.

Då tittar Anders (som har stått på längdlöparskidor e n gång!) på oss och säger ..." ja, det känns väl .., kanske bra .., ja, jag vet egentligen inte hur det s k a kännas ...?"

S o m vi ler!

4. Eller Anna som glatt och villigt erkänner att hon är "skiträdd" när hon är med i någon hopptävling med Taurus!

Just så är det.

Människor som vågar blotta sig .., som inte låtsas .., ååå, vad jag tycker om såna!

2 kommentarer:

dean sa...

Men inte är väl Patrik storvuxen?

Elisabet. sa...

dean: jo, i mina ögon och sen är det ju så här .., att allt är ju som bekant relativt ,-)