onsdag 9 mars 2011

Kväller ...


Detta är vad man längtar efter.
Idag om snön farande och nu är gatorna ishala.


Nästan hela dagen i kassan, förutom någon timme i mejerikylen.

Enligt någon forskningsrapport (dom hade kunnat fråga vem som helst som arbetar i livsmedelsbutiker, så hade dom sluppit dyrbar tid ..., svaret hade blivit detsamma!) har affärsanställda lika tungt arbete som industriarbetare.

Ja, det var ingen nyhet.

Det spelar ingen roll v a d man gör .., allt är tungt.

Frukt och grönt .., då är det hundratals kilo som ska lyftas och lyftas och fyllas in och lyftas in i burar igen, för allt går förstås inte in på en gång.

Mejeriet är tunga lyft och böj och strääääck och kallt.

Charken är att stå precis hela dagen på hårt stengolv.

Kassan samma sak och hur mycket lyft som helst, för allt kommer inte som det ska på bandet och när postburen kommer ska man tömma den och det kan vara våldsamt tunga paket från bilfirmor och annat och man ska bära bort kundkorgar och fylla på cigaretter (sträääck!) och allt sånt.

När klockan var fem, kom felslagen.

Men övrigt går bra.

Jag vill ropa "Halleluja!" var gång jag - utan bekymmer - fixar liten lotto till onsdag eller kollar andra kuponger som ska "förlängas" och nu har jag inte längre någon ångest för den biten.

Underbara kunder!
Jag säger det igen: underbara kunder!

Idag hade jag en kvinna som köpte surströmming, lök, tunnbröd och Wästerbottensost och det visade sig att hon var från Ångermanland. Kanske borde vi göra ett surströmmingsgille i höst?

Morgondagen var tänkt att vara från nio till två, men sjukdom gör att det blir heldag även då.

Tio timmar rakt av, frånsett lunch.

Likadant på fredag.

Jag vet en som kommer att n j u t a av ledig helg, plus måndag .., plus att börja tre på tisdag!

2 kommentarer:

Turtlan sa...

F´låt mig Elisabet men jag tycker Du har lite fel i frågan.

Butiksarbete ÄR tyngre än industriarbete!

Så är min tro i frågan för jag inbillar mig att industrin finns både hjälpmedel och en anpassad miljö.
Ta en bilverkstad på ett bilföretag numera. Ren och fint med lyftar.
Inom industrin är mycket automatiserat.

Jag kan ha fel, jag kan mycket möjligt ha fel men det tar jag.

En dag i affär är slitigare!!!

Vila nu och njut av kvällen!

Varm kram!

Elisabet. sa...

Turtlan: nu har jag stretchat lite och böjt och sträääckt och ska ta mig te och sen isäng!

Du borde bli forskare, tycker jag ,-)