måndag 23 maj 2011

Kvällspromenad ...


Fabrikör Johanssons villa - tre våningar med hiss och fem eller sju badrum och gym och hela alltet -, börjar nu ta form på riktigt.

Så här ser det ut från sidan.

Taket (av koppar) påminner om posten i Malå.

Även snedväggen är kopparklädd.



Lite mer från sidan.
Balkongen längst t.v. vetter mot havet.

Arkitekt är samme man som ritade Per Gessles hus.



Och vi går ner till småbåtshamnen, där vi hjälps åt att tippa lillbåten rätt.
Nu ska den bottenmålas, något pv lär ska ägna sig åt någon kväll i veckan.

Och vi slår oss ner i aningen ruffiga - men ack, så sköna - trädgårdsmöbler.

Överallt ser vi blommande trift .., någon pysslar med sin båt.



Detta är utsikten. På trädgårdsbordet ligger allehanda "rat" .,. mest rostiga skruvar.



Och i bäcken som mynnar ut i havet, växer Kabbeleka.

Åååå, hemifrånblommor!



Sista biten hem möter vi islandshästarna .., ett tjugofemtal, kanske.
Revir markeras ., det stampas i marken.

Och luften är saltstänkt och comfortmjuk.

13 kommentarer:

gunnar i vaplan sa...

Fy vilket gräsligt fult hus den där fabrikörn låter sig byggas...! Brrr....

Tur du la in några blombilder bl a på kabbelekan som just nu blommar för fullt även här uppe i Jämtland.

Oj va kul de ska bli att provåka i "lillbåten" när jag kommer nerdykandes till er så småningom.

Turtlan sa...

Nja.... det var allt ett märkligt hus. Väldigt mycket tak även på väggen....

Nej, det får inte godkänt av mig.

Men bygglov har det tydligen fått. Både huset och ritningen...

Bert sa...

Kabblekan står i full blom även här. Så nu är vi snart ikapp.

Håller med ovanstående kommentatör. Fult hus! Har han verkligen fått bygglov för det där?

Ulrika sa...

Fy vilket hemskt hus!

Evas blogg sa...

Instämmer. Ett mycket fult hus. Stackars grannar som ska stirra på den monsterbyggnaden. Desto vackrare är din bild på havet.

Elisabet. sa...

till er alla: ja, jag begriper inte hur man kan få tillåtelse att mitt bland klipphällar och så nära havet, få bygga ett sådant enormt stort hus!

"Spännande arkitektur"?
Möjligen, men bygg det då ute på en åker eller var som helst.

Nej, detta övergår mitt förstånd.

Från stranden syns det inte mycket, men dom som bor lite högre än vi själva, ser huset tydligt.

Christina sa...

Och jag tänker på en mycket sedelärande liten historia som jag just nu illustrerar till en läromedelbok i spanska. Herr fabrikören borde nog ta del av den, tänker jag.

Elisabet. sa...

Christina: ja, säg till när boken är klar ,-)

Christina sa...

Elisabet: Om du skickar adressen så kan jag skicka en bok direkt till fabrikör'n och sätta en post-it-lapp där jag tycker han borde läsa;-)

Anonym sa...

Vill bara påpeka att det s k ratet på bordet är fästanordningar för de armar som skiljer båtarna åt vid bryggorna.
Rat. Hmmm
PV

Jenny sa...

Håller med ovanstående... Helt horribelt fult är huset!

Anita sa...

Jag tittar mest på kabbellekan, jag... ;)

Den blommar här också nu! Den är vacker.

Elisabet. sa...

sportigajenny: på bild syns det ändå inte hur det ser ut .., storleken går inte fram. Första gången trodde jag att det var ett hyreshus som byggdes just där!

christina: hahaha ..., ja, jag ska se om jag hittar den .., har bor där ju inte ännu.

Längs kustvägen har han ett sommarhus som är helt ljuvligt, inhandlat för 7 eller 9 miljoner, men det är himla vackert!