fredag 27 maj 2011

Enjängda Elisabet ...


Peter - fiskhandlare -som bor på Öckerö.
Hans fru kommer från Hönö och där bor hans mamma också.
I fiskbilen pratas en bohusländska med rrrrrullande r.
Och snart ska han åka till Skellefteå.

Igårkväll när jag kom hem från jobbet - klockan var kring halv åtta - stod stekt "tåsk" på bordet.

Plus potatis, kokta morötter och den goda fisksåsen.

Det är det absolut bästa jag vet.

"Oj, jag har ju köpt färsk kolja idag hos Peter i fiskbilen!" utbrast jag.

Den - koljan - var tänkt som fredagsmiddag.

"Men vi kan ju inte ha fisk två dar på raken ..." sa pv.

Jaså, det kan man inte?

Jodå.

Så nu vet ni vad jag äter till lunch.

Stekt kolja.

Himmelskt gott.

4 kommentarer:

Allt mellan Himmel och Potatisåker sa...

Åh, vad gott... Känner hur snålvattnet rinnertill!
Väl bekomme!

Ulrika sa...

Klart man kan! 5 dar på raken med, om man vill. :-)

Tankevågor sa...

:-) Jodå det kan man faktiskt visst det....äta fisk två dagar i rad alltså.
Här blir det också stekt torsk idag när barnbarnet har checkat in. Potatis och gröna bönor blir det till och citron och en röra på stekta tomater och dill. Smarrigt!

Jag och mina syskon är uppvuxna på fisk....pappa fiskade och vi åt allt han fick i fångsten utom ål...den ville inte vi ungar äta.

Anonym sa...

Är det han som är Feskar´n? Har handlat av honom nån gång på torget.ellem