söndag 10 juli 2011

Önskerubrik nr 5 ...


"Det bästa med Skåne" ..., det är vad Steel City Anna ber om.

Det bästa med Skåne är förstås Ystad.

Alla rara grannar som bodde mitt emot eller i samma hus.

Som här, kvinnan som tittar ut när det är filminspelning på gatan nedanför.

Vi sitter på första parkett och där ute agerar Krister Henriksson som Kurt Wallander.



Det bästa var också min lilla lägenhet.

Skruttig och ynkligt liten och ett hemskt badrum.

Och ändå .., mitt livs första egna lägenhet!



Jag kom verkligen att ä l s k a den!



Och stranden med mjuk sand och ganska tvärdjupt.

Precis som jag vill ha det.

Allra finast är Sandhammaren ett par mil österut.


Från mitt fönster kunde jag följa livet där utanför.

Ungdomar på väg till skolan .., festglada unga flickor och pojkar om helgerna .., och som här på bilden .., en äldre tant som småpratar lite med Jonna, hunden som tillbringade dagarna inne i second-hand-affären hos sin matte.


Och innergården.
Koltrastsång.
Duvkorrrrrr.


Min trappa mot gatan och mina blommor.
Och Wilhelm som pustar ut och inte längre orkar som förut.



Livet utanför.
Sopåkare och kommunanställda och filminspelare!

Vill du se mera av Ystad?

Klicka då här.

5 kommentarer:

Steel City Anna sa...

Vilka fina bilder, jag förstår verkligen att du gillar Ystad! Det är många ställen i Sverige som jag skulle vilka besöka, nån gång ska det bli av med en liten road trip.

Bloggblad sa...

Jag blir ju riktigt nostalgisk och minns både dina fina Ystad-inlägg och de härliga sommarkvällarna när vi träffades!

Gunnel sa...

Håller helt med dig. Jag är född i Ystad och har sen vi flyttade därifrån tillbringat många somrar där.

Evas blogg sa...

Underbara Ystad!

Elisabet. sa...

Steel City Anna, Bloggblad, Gunnel och Eva: ja, Ystad är verkligen sååå fint! I augusti ska vi övernatta där på hotellet som ligger vid havet. Gissa, om jag längtar!