onsdag 13 juli 2011

Så länge jag kan minnas ...



.. har jag tyckt om den här sortens bokhyllor.

Enkla. Bara skivor vilandes på konsoller.

Hemma i Malå hade vi bokhyllan Ivar från Ikea - högt älskad - och den fungerade även som rumsavdelare, med böcker från två håll, vilket var perfekt!

I Ystad bad jag exet att bygga just såna som på bilden och så blev det .., utrymmet under den branta trappan blev bokhylleplats .., och likadant till höger om altandörren.

Som ensamseglare i en liten 1:a, fick jag i present av den lurvige från Helsingborg hyllorna som ni ser på bilden.

Precis vad jag önskade mig!

Och nu, med nymålade väggar i vardagsrummet (inga blommor längre), föreslog jag att vi, i stället för blomsterbräda, skulle göra en lååång bokhylla som löper från vägg till vägg och även då blir blombräda - om man nu vill ha det så -.

Och så kortare hyllplan på ömse sidor om fönstret, alltså ovanför den långa.

Så blev det!

Och nu kommer vi till det väsentliga: i eftermiddag skulle vi köpa hyllkonsoller i trä.

Hör här: på K-Rauta kostade en konsoll 46:95.

På Beijer bygg 69:00!

En skillnad på tjugotvå kronor per konsoll för e x a k t samma vara (från samma företag!).

Ibland lönar det sig att jämföra.

6 kommentarer:

Monica sa...

Låter spännande med den designen:-) vill väldigt gärna se allt på bild sedan och det verkar vara en fiffig lösning. Också kollat på konsoler till extra hyllor i stugan på landet och värst när en typ är slut när man kommit på att en likadan hylla skulle bli fin intill. Och de varierar i pris verkligen och nya träslag kommer.

Elisabet. sa...

Monica: det kommer att bli bra, det är jag bombis på! Jag tycker om att ha det rätlinjigt omkring mig .., inget som spretar iväg högt i luften .., inga höga blommor .., absolut inte fönsterlampor på hög fot.

Konstigt det där .., hur man så redan från unga år vet man tycker om, eller tvärtom.

Anonym sa...

Och jag har tänkt leta efter ett par fina lampetter att sätta på var sin sida om fönstret.
Ja det kommer jag förstås INTE att FÅ göra, men ändå....
PV

Monica sa...

Kanske du har några fina redan i gömmorna? Vad fint det också skulle bli;-)

Emmeline sa...

Det är bara för att K-Rauta är bäst och Beijers är sämst! Dessutom är personalen på K-rauta så mycket trevligare :) speciellt min Daniel ute på bygggården!

Elisabet. sa...

Monica: ajabaja ...., här kommer inga lampetter upp ,-)))

Emmeline: självklart är det så ,-)