måndag 1 augusti 2011

Idag har alla som heter Per namnsdag.

Min Anders, t.ex.

Och många män på min mormors sida.

Och morfars.

Per-Johan och Per-Erik.

"n´Pelle Westerlund", till exempel.

"Så roligt att ni döpte Anders till Per!" sa min mamma när den dagen var avklarad.

Jo, för hennes morfar hette just Per.

Det hade jag inte en susning om.

Inte då.

Stort namnsdagsgrattis till er alla!

// Och så tänker jag på lilla Saga (ni vet, hon från Ystad, Annikas Saga ..), som hade sagt - när hon träffade doktor Per- , att "tur att du inte heter On i efternam." Det tycker jag var synnerligen filurigt!

9 kommentarer:

Cecilia N sa...

pElle också kanske?

Elisabet. sa...

Cecilia N: ja, det hade jag alldeles glömt bort, men nu har jag gratulerat honom !

Anonym sa...

Å min bror.

Å min morfar hette Per Fritjof. Per var andranamnet. Inte många numera som heter just Fritjof föresten.

Turtlan på Stugan

Elisabet. sa...

Turtlan: ja, du ser ..,. många fina per finns det!

Micke sa...

Här har du en till som heter Per :)
..som fotat massa fönster med men komma mig för skicka dem!

Bloggblad sa...

När jag var 5 år gammal (och det vet jag för det var i Örebro och jag minns t.o.m. vilken gata jag gick på) bestämde jag mig för att om jag fick en son skulle han heta Per, för det var det vackraste namn jag hade hört.

Men... det passade inte så bra att ha två Per i huset, så han fick heta nåt annat än sin far.

Elisabet. sa...

Den alltid leende Micke: ååå, GRATTIS till dig med!!

Bloggblad sa...

P.S. Han fick en muffin(s) som jag hade glömt att äta upp medan han var på jobbet.

Elisabet. sa...

Bloggblad: ,-)

Anders har ibland frågat hur vi kom på hans tre namn ..,. Per Ivar Anders. Inget av dem tycker han särskilt bra om och värst är väl Ivar - morfars - ,-)

Men Per tycker jag om.
Och hälsa din Per och gratulera från mig!!

/Vilket minne du har!!!