fredag 9 september 2011

Efter jobbet ..


.... kör jag moppe hem och solen flödar och det är inte alls lika kyligt som igår!

På soffan i vardagsrummet ligger harry och pElle - inte nödvändigtvis nära varandra -, men ändå .., och jag tar en överlycklig harry med mig och går ner till stranden.

I ett av sommarhusen, fast nere vid vägrenen, står två män och plockar slånbär från taggiga buskar. Tio liter har dom snart plockat!

"Ja du, det ska bli likör .., slånbärslikör ...", förklarar en av männen.

Den andre böjer sig ner och klappar harry och småpratar med honom.

Sen går vi ner mot ängen och passerar husen som ligger allra närmast havet, och se där, där är ju en kund från affären, jaha, bor hon där .., i det där vackra röda huset!

Jodå, det gör hon och vi står och pratar ganska länge, mest om detta att ha hund (familjen hade tidigare en Norwich-terrier) och om hennes onda knän ..., och jag får veta att på deras tomt fanns tidigare en liten fiskarstuga, det var allt.

Ja, innan dom byggde sitt hus, alltså.

Så lite man vet.

Och harry springer ner mot havet och tar samma stig som vanligt och hela tiden håller han noga koll var matte är, och om och om igen slänger jag träpinnar som han hämtar .., och sen sitter jag en stund i sanden och bara njuter.

På hemväg är det är inte långt ifrån att jag snubblar över en orm som kanske är två-pekfingrar i tjocklek - måhända en hasselsnok ? - och jag står länge och tittar på ormen och harry hålls kopplad, fast han så förfääärligt gärna vill sätta fart efter den där slingrande saken!
(Har nu googlat på hasselsnok, nej, en sådan var det inte!
Det liknade mycket mer än huggorm, kanske en tonårig huggorm?)



Efteråt: sååå skönt att sova på en solstråle ...

Väl hemkommen tar jag moppen och återvänder till affären för att handla.

En av arbetskamraterna frågar hur det kommer sig att jag slutar klockan ett en fredag och är det verkligen frivilligt, eller har jag kanske förlorat lite tid?

"Nej, det bara blev så, det är ju helt underbart!" säger jag, som har skrivit "halleluja" intill dagens datum på schemat.

Och så pratar vi lite om detta .., att man väljer att arbeta färre timmar, men då givetvis också får mindre i lönekuvertet (som inte längre är ett kuvert, när hände det senast ...?) och för henne väger pengarna mera.

På det funderar jag en hel del när jag kör hemåt igen.

Allt handlar kanske om att prioritera.

Det är två år sedan jag var utomlands; jag som tidigare reste till Grekland nästan varje år.


Just så här var det: jag bara längtade och längtade till semestern.
Och arbetspassen var långa, 7 -17 eller 11 - 20.
Det är dom i och för sig nu också, men enbart på helgerna och varannan måndag.

Men det går det med.

Och jag vill verkligen hinna l e v a.

Inte bara arbeta och ständigt längta efter några veckors ledighet.

Nu ska jag ta in tvätten som hänger ute i solen.

Bilden togs vid tretiden.

Mer om naturen här vid Stensjöstrand finns att läsa här.

11 kommentarer:

baratradgard sa...

När jag gick en universitetskurs i Arbetsmarknadsekonomi för sådär 25-30 år sen fick jag lära mig att ju mer man tjänade, desto mer värd blev ledigheten. (Måste vara ungefär allt jag fortfarande minns från den kursen...)

Men jag undrar om det stämmer idag när många väljer mera ledighet och mindre pengar?

Elisabet. sa...

baratradgard: om jag tänker så här att ju mer jag arbetar (och därmed tjänar), så det är klart jag då längtar vansinnigt efter ledighet, ja, så skulle det bli för mig i alla fall.

Har det enbart med inkomsten att göra, kan det ju bero på att då har man verkligen råd att göra det man har lust med när man är ledig ,-)

I Ystad hade jag - trots medicinering - mycket högre blodtryck. Nu är det perfekt (med samma medicin) och jag mår på det hela taget så bra. I alla fall mentalt ,-)

Evas blogg sa...

Och hälsan, den är viktigast av allt.

Anonym sa...

Hej!
Vilken underbar natur du har alldeles inpå dig.
Vi har köpt en stuga i Haverdal och njuter av naturen och sist vi var nere så var vi i Steninge ute vid kusten. Underbart och jag ser att Stensjöstrand ligger lite ovanför.Vi plockade björnbär....
Kram från en Eva pensionär i Tyresö
utan blogg.somin

Elisabet. sa...

Till pensionären Eva i Tyresö: ja, visst är här ofattbart vackert!! Pv är nog hemmablind .., inte faller han i farstun så där som jag själv gör ..-) Du får titta in, nästa gång du har vägarna förbi!

Elisabet. sa...

Eva: jag sa just det till pv - vi pratade om det där med hur man arbetar - att skulle jag arbeta heltid, då hade jag inget liv.

Jag har så mycket värk i fötterna nu när det inte är sommar, så det vore ohållbart.

gunnar i vaplan sa...

Oj, vad Herman har blivit stor ;)
sen jag träffade honom....

Elisabet. sa...

gunnar: "Herman" ??? Fy på dig. Han heter ju Harry!

Mian sa...

Jag som trodde att han hette harry :-)

Elisabet. sa...

Mian: det trodde jag också ,-)

Eva i Tyresö igen: stuga i Haverdal? Handlade ni på Hemköp så kanske vi sågs i kassan?

gunnar i vaplan sa...

... ok då!
Harry menade jag så klart.
Har väldigt svårt för att komma ihåg namn ;-))

Alltså
"Oj, vad Harry har vuxit" menade jag.