lördag 10 december 2011

Dagens vinnare ....

.. blev alltså Leina och Dinah.

Jag börjar med förstarprisvinnaren Leina.

Hon gifte sig med min f.d. klasskamrat Bosse och kom att bli vår granne under många, många år i Malå .., sen flyttade hon till Uddevalla och där har hon nu köpt sig ett litet hus som hon idogt renoverar.

Leina är bildlärare och fantastisk på att måla och teckna .., hon är den mest energiska människa jag vet (möjligen förutom min kusin som i länklistan heter "Mellansystern") och hon har ett stort hjärta av guld!

Vädur är hon också.

Dinah kommer från Adakliden utanför Malå och är yngst av en hel drös med syskon, minst tio, om inte elva, tolv! Vi gick högstadiet tillsammans, samt hemtekniska (det var där man lade grunden till allt hull .., vi lärde oss baka wienerbröd och syltkakor och annat hälsosamt ...) och Dinah försvann därefter till Härnösand och till Kaggeholms folkhögskola och hamnade så småningom på Posten; ett arbete som hon ä l s k a d e!

Det hände att jag sa ..."men att du, som är så begåvad, inte läser vidare!" och då blev hon alltid lika upprörd.

Vad då ...? Trodde jag att lyckan skulle finnas i en finare titel?
Hon ä l s k a d e sitt arbete och vittnade om känslan när hon upptäckte brev med vacker handstil på utsidan!

Därtill är hon omåttligt engagerad i det hon upplever som samhällets orättvisor och hon har ett gapskratt som inte går av för hackor och så är hon - enligt mitt sätt att se det - tämligen orädd.

Dinah är Jungfru och - det glömde jag nästan - hunduppfödare.


Ja, till såna här godingar, t.ex.

Stort, stort grattis till er båda, Leina och Dinah!

4 kommentarer:

Cecilia N sa...

"Hon ä l s k a d e sitt arbete och vittnade om känslan när hon upptäckte brev med vacker handstil på utsidan!"

Om det inte hade varit du som skrivit det om någon annan så hade jag nog gissat på att någon beskrev dig.

Elisabet. sa...

Cecilia N: ja, nästan ,-)

Anonym sa...

Vilka härliga vinnare!!!!
Grattis till dom från en som drog första pris allra första gången!
Kram från Tyresö

Dinah sa...

Tack Elisabet för en fin personbeskrivning. Och ja, jag saknar mitt jobb, och det värsta jag vet är nog orättvisor.
Tittade igår på reprisen på Så mycket bättre och eftersom jag är allergisk mot reklamen kollade jag på kunskapskanalen i pauserna. Där pågick ett intressant föredrag.
På nätet hittar jag detta:
De fem moraliska principerna som forskarna hittills tänker sig finnas från födseln är:

*Viljan att hindra lidande
*Känsla för rättvisa/ömsesidighet
*Grupplojalitet
*Viljan att inordna sig i hirearkier
*Viljan att vara ren och undvika smitta

Det gör mig ännu mer förvånad över de människor som inte ser och ingriper vid orättvisor.
Själv har jag nog fått minst av "viljan att inordna sig i hirearkier"
Jag ser med spänning fram mot vinsten och särskilt reflexen. Jag behöver verkligen en så bilisterna ser mig när jag korsar vägen.