torsdag 8 december 2011

Kl. 20.00

Världens bästa skitskola

Samhällsserie. Del 2 av 4:

Vinstmaskinerna. Riskkapitalister går in i den svenska skolan.

Går det att plocka ut miljonvinster utan att det drabbar eleverna? '

Programledare Natanael Derwinger.

Just det programmet tittar pv på och risken är stor att han får en hjärtinfarkt ikväll.

Allt det han har tyckt om systemet med friskolor och betygsättning enligt "helst högt- metoden" .., allt det får han bekräftat under programmets gång.

7 kommentarer:

bettankax sa...

Hälsa så gott till PV att här har han en likatänkande.
Kram till bloggmadamen:)

Elisabet. sa...

bettankax: då är vi tre! Ja, många fler än så! Det var det värsta jag har sett, men jag är inte förvånad. I Ystad kom eleverna från John Bauer-gymnasiet in och handlade godis tio gånger per dag .., minst! Jag frågade mig ofta när dom egentligen hade lektioner ...

Bert sa...

Det har gått helt överstyr med det där tänkandet att skolor ska drivas i vinstsyfte. Det appellerar (stavas det så?) till fel kategori entreprenörer.

Och när jag hörde intervjuer med elever på John Bauer-gymnasiet i Sundsvall blev jag mörkrädd.

cruella sa...

Inga skolor ska fuska med vare sig det ena eller det andra, det gäller både friskolor och kommunala.

Finns gott om kommunala skolor som sätter överbetyg också, kolla i DN idag.

Elisabet. sa...

cruella: ja, men det har pv irriterat sig över ofta! Han arbetar ju själv på en kommunal skola och tycker att det sätts överbetyg alldeles för ofta!

cruella sa...

Mina tre barn kommer att ha gått på tre olika högstadieskolor, trots att vi inte har flyttat en enda gång:-) Skolvalet, skolvalet. Konstaterar att Äldstens skola numera är lite för snäll (fast hans betygsnivå stämde perfekt med hans förmåga på gymnasiet så jag är jättenöjd!) och att de två yngstas är för snåla:-)

cruella sa...

PS. Kommunala skolor alla tre.