söndag 8 januari 2012

Om Lundafarmor och Solveig ...


Förstapriset i den tionde omgången, det gick alltså till lundafarmor.

När jag ber henne berätta lite om sig själv, så skriver hon så här:

"Hej Elisabet!

Några små fakta: Född och uppvuxen i norra Småland (Jönköping), boende i Skåne sedan snart 50 år. Vattuman med höger tumme upp. Gift och precis firat vår 47:e bröllopsdag. Fyra vuxna söner. Intresserad av främst ord och bild, samt natur.

Läser hellre än ser på film.

Läser mycket och överfulla bokhyllor är vanligaste möbeln här.
Har aldrig haft soffa eller kaffebryggare! "

Dessutom bifogar hon ett par bilder - så där off the record - och jag säger bara en sak: ni skulle inte tro era ögon om ni såg lundafarmors bokhylleväggar, bräddfyllda från golv till tak med böcker .., och jag skymtar bokryggar där det står Picasso, Grünewald, Magritte ... och därav kan man nog förstå att konst är ett av alla intressen som finns i familjen.

Om man aldrig har haft en soffa i sin boning, då kan man nog utgå ifrån att i det huset finns inga latmaskar.

Stort grattis till dig, Lundafarmor!


Bilden från lifeblogs egen sida .., där, i gläntan, bor hon.

Tröstpriset gick den här gången till bloggaren "Långt borta och nära".

Egentligen heter hon Solveig och så här skriver hon när jag ber henne berätta lite om sig själv.

"Hej där!

Men snälla nån ska du skicka marmeladen också, packa den i en kraftig plastpåse, lite platt, skicka i vadderad påse - alltså inget glas - och så tänker jag på portot!!!!

Vuxit upp i Arjeplogs kommun, varit hotellreceptionist, vattenrallare, biblioteksassistent, sysslat med kontorsarbete i Ritsem, Ligga (Jokkmokk), Åsele och Slagnäs.

Vänster tumme upp och är lejon.

Kram
Solveig."

För en stund sedan ringde jag henne för att fråga om jag fick skriva ut namnet och vet ni hur det känns i hjärtat när man kommer till någon som pratar rent arjeplogsmål, trots nitton år i förskingringen!

Jo, man blir alldeles varm inombords!

Och Solveig, som för övrigt bor i Dalarna, lät som en glad och varm och go människa och så, så där på sluttampen kom hon på en sak, jo, att hon tycker om bokstavsspel, så där som Betapet .., och så fick jag veta att hon hängt med här på bloggen i nästan sex års tid, dvs, så länge som jag har hållit på med detta.

Ack .., här vore sannerligen en tålamodsmedalj på sin plats, Solveig!

Och här är länken till hennes blogg.

Grattis till dig med, Solveig!

5 kommentarer:

Turtlan sa...

Då är jag som Solveig då. Menar att jag har också vänster tumme upp och är ett lejon :-)

Hur är detta med höger eller vänster tumme upp?
Vilket står för vad undrar jag?

Elisabet. sa...

Turtlan: jo, när jag läste den där artikeln om höger eller vänster tumme upp .., då var det så här, att höger tumme upp = då använder man den kreativa sidan av hjärnan lite mera - och tvärtom med vänster tumme upp, då är det den analytiska delen som är i majoritet.

Sen får man förstå tro vad man vill om sådant ,-)

Själv har jag höger.

Turtlan sa...

Kanske inte helt fel?

Jag är inte så konstnärlig eller "påhittig" av mig så kreativiteten kanske inte är den bästa.

Analytisk stämmer nog lite bättre. Vill gärna ha fakta ang. saker och ting.
Ingen vän av flum flum och bling bling.

Jag ska spana hur M har sina tummar för där ligger kreativiteten på topp!

Filmen igår.. klart godkänd!
De höll sig bra till storyn och jag gillade den! Vissa saker är lite ändrade på men det är väl en konstnär / regissörs rättighet att tolka fritt.

Sen kan man tycka vad man vill om att de pratar engelska men tidningsrubriker och löpsedlar visas på svenska.
Jag gillade att de INTE förlagt filmen till en amerikansk eller engelsk miljö! Härligt med den svenska miljön!

Gissa om stoltheten och glädjen var på topp i en viss scen.
Kolla din FB så ser Du var Du ska kolla extra noga! Meddelande där.

Kväller från mig!

Hjortron sa...

Är alldeles matt fortfarande - tänk, jag har pratat med dig (kanske som i sketchen "jag har talat med Hasse Tellemar"-vilket jag har gjort i o f s) - bra att få förklarat lite om tummen - jag är ju lite eljest kanske där för jag anser mig som kreativ då jag försöker måla och pyssla och mixtra o sånt... fakta vill jag ha i vissa fall förstås, vara ordentlig, har kryddburkarna i bokstavsordning! Ser fram emot att få post! TACK för att du finns!

Elisabet. sa...

lifeblog: ja, och TÄNK .., att jag fick prata med den för mig okända lifeblog!

Det var inte illa!