måndag 11 juni 2012

När matklockan ringer ....

När barnen var små fanns det en sak som jag tyckte så oändligt mycket om: det var att ropa in dem för kvällen .., låta dem bada i badkaret/alt. duscha .., ta på pyjamasen och sen blev det kvällsfika.

Då blev det nyponsoppa och macka, eller tomtegröt med macka .., eller varm choklad och smörgås.

Lite sånt.

 Sen borsta tänderna och så åkte sagoboken fram.

En tid i livet fick dom lyssna till LP-skivor - det var Lotta på Bråkmakargatan - (mest Lotta ..) eller så läste jag själv sagor för dem, eller satte i en kasett (jag minns en, den var röd och där var bland annat Askungen ...).

Ungefär samma känsla av "ta-hand-om" får jag när det är dags att ge harry, sigge och pElle mat.

Jag blir rent av lycklig.

För en stund sedan var det harry som skulle få middag, men såväl sigge som pElle anslöt och alla tre stod och åt från samma tallrik.

// Och i förebyggande syfte: ja, jag vet att katter inte ska äta hundmat eller vice versa, men nu är det så att just så blir det här .., dom går mellan och smygäter och pElle har, detta till trots, blivit sjutton år (kom ihåg att han bodde mig i Ystad när jag hade herr Cocker och innan deess det på landet, med samma cocker och tretton höns) och det är ingen idé att jag får uppläxning av Vän av Ordning .., det är så här det är. Här.

Jag hade kunnat fatta mig oerhört mycket kortare angående middagen till hund och katter. 
Så här: 
 "Å, vad jag älskar att ha djur omkring mig!"

15 kommentarer:

Hanna sa...

Det visste jag inte! Varför får katter inte äta hundmat och tvärtom?

Elisabet. sa...

Ms Stiffneck: katt,- respektive hundmat har förstås olika näringsinnehåll och är anpassat för dem båda.
Men jag är uppvuxen med att hundarna fick mat från hotellets resthinkar, utblandat med Doggy Hundfoder ..., och dom levde och hade hälsan.
Alltså är jag inte nämvärt orolig.
Eller egentligen inte orolig alls.

Ulrika sa...

Äh, inte är det nån fara, det tror jag inte alls.

Det äts lite av varje här med. :-)

Ulrika sa...

Och än en gång: så himla lika Harry och Max är!

Ulrika sa...

Och en sak till, jag tycker också om det där "ta-hand-om". Att få de omkring mig att må bra.
Jag tycker om att pyssla om Marcus, fixa middan, göra goa matlådor och sånt.

Och jag tycker om att ge hunden och kissarna mat. :-)

Evas blogg sa...

Men åh, nu minns jag småbarnsåren jag också. När man ropade in och det blev kvällsmys.Saknar. Men snart får även jag mysa med en hund.

Evas blogg sa...

P.S När blir det dragning? ;)

Ruta Ett sa...

Katt och hund gör likadant här och de mår så bra så.
Det är godare med nån annans mat!

Elisabet. sa...

Ulrika: fast PV är snäppet värre, han är så omtänksam så jag hinner inte med ,-) just nu gör han rabarberpaj till matchen mot Ukraina ,-)

Ruta Ett: jag bryr mig inte heller, det har funkat jättebra hittills!

Elisabet. sa...

Eva, min vän: filmen laddas upp just nu, men när jag använder den vanliga kameran tar det mycket längre tid ,-)

mossfolk sa...

Precis det där tycker jag också så mycket om. Kattdamerna får blötmat varje morgon och åh vad lycklig jag känner mig när de står och smaskar där vid varsin skål. Och så tänker jag att snart står där även en liten hund. På pricken tror jag mig förstå vad du menar!

AP sa...

Bandet var rött med gul etikett. På ena sidan var askungen och på andra sidan var rödluvan. BÄSTA BÄSTA BANDET!!!

AP sa...

Bandet var rött med gul etikett. På ena sidan var askungen och på andra sidan var rödluvan. BÄSTA BÄSTA BANDET!!!

Elisabet. sa...

AP: och jag kommer ihåg musiken på det bandet ,-)

Elisabet. sa...

mossfolk: ja, visst är det en härlig känsla! En primitiv känsla, på nåt vis ,-)