onsdag 1 augusti 2012

Bönhörd ...


Den som har följt med här ett tag, vet att jag älskar humle.
Och vet säkerligen också att det är jag ensam om i familjen.

För andra året i rad har nu humlen drabbats av nån slags sjuka som gör att bladen äts upp; det ser helt enkelt bedrövligt ut och det är i det läget som jag ger upp.

Nu är den första omgången uppgrävd och säkerligen tycker pv att detta är nästan som en tia på den där omtalade skalan ..., ack,så saligt!

Humlerötterna är extremt långa!
Titta bara!

När bilden togs skuttade harry (ser ni så muskulös han är!) av glädje .., vilken lång pinne!

Och harrys husse .., han kan i alla fall instämma i första textraden i den här melodin!

8 kommentarer:

Mian sa...

Får myntan vara kvar?

Elisabet. sa...

Mian: jo, den är kvar .., den har vi ju till teet var morgon (och kväll). Det är det godaste te jag har druckit!

Och på altanen kommer det upp myntablad mellan springorna ,-)

Monica sa...

Lovar, de kommer igen;-), de rötterna kan inte ens PV rå på:-). Annars undrar jag vad det är för hål, kan mördarsniglarna klättra? Precis så där ser all tagetes ut i stugträdgården och de ska visst älska sådana mer än allt annat, inget jag visste. Humlen har jag inte kunnat inspektera än men lämnar rapport då:-)

Elisabet. sa...

Monica: vi har inte sett skymten av mördarsniglar, nä, jag läste i fjol om nån slags - var det sjukdom - som drabbade, eller kunde drabba, humle.

Men nu ger jag upp.

gunnar i vaplan sa...

Hmm... Jag gillar inte namnet "mördarsnigel".
Rätta namnet är "spansk skogssnigel" (Arion vulgaris).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Spansk_skogssnigel

I år har min kära humle också drabbats av dessa håliga blad - undrar vad det är för kryp som gör dessa..??
Jag som älskar humlen och dess växtkraft.

Mian sa...

http://m.sverigesradio.se/artikel/4512960?programId=1667

Mian sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mian sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.