söndag 16 september 2012

Och så får hon en spricka i benet ...



Det finns yrkesgrupper som jag beundrar mer än andra.

Kvinnor eller män som rattar enormt långa lastbilsekipage, backar och har sig .., är en grupp.

Ambulansförare, poliser, sjukvårdspersonal är en annan stor grupp.

Planerare; såna som sitter med kartor på sitt skrivbord eller på sin dator och planerar motorvägar och av,-  och påfarter och som ska se till att leveranstider hålls och just det datumet ska asfaltläggarna vara på plats och allt ska stämma.
Projektledare, med andra ord.

Och så finns ännu en grupp: dansare!

För den som likt undertecknad saknar taktkänsla och är klumpig och fumlig, är detta att titta på människor som dansar och använder sin kropp, ja, det är nästan som magi!

Idag när jag låg på soffan Ektorp, råkade jag av en ren slump hamna i ett alldeles underbart program som handlade om just dans. Om koreografen Mats Ek som satte upp en föreställning på Kuba.

Det var fantastiskt! 
Vilka vackra människor! 
Vilka underbart vackra kroppar! 
Vilka rörelser! 
Och vilken ofattbar vacker musik till programmet!

Filmen, som är gjord av Susanna Edwards, ligger ute ytterligare några veckor och jag rekommenderar den å det varmaste!

Här är länken.

Sen undrar jag ..., finns där ett vackrare instrument än cello?



1 kommentar:

Eva i Tyresö sa...

Jag såg den och jag har sett flera föreställningar i verkligheten som Mats Ek har satt upp. Niklas Ek brukar vara med och dansa och Ana Laguna är gift med Mats och var med i TV filmen som regiassistent. Hon är en fantastisk dansare....eller var....nu är de gamla. Men de uttrycksfulla danserna är gripande.