måndag 8 oktober 2012

DBIV för Eva på Frösön ...

Hej!

Nu hade jag den stora glädjen att vinna förra veckan så jag borde kanske inte vara med den här veckan. Fast det är ju så kul!

Det bästa i veckan var nog gårdagen, alltså söndag.


En av mina "idoler" är K G Hammar och en är Dag Hammarskjöld

Igår predikade K G Hammar i Frösö kyrka, en predikan som talade rakt in i mitt hjärta.
Bl a pratade han om: vad är hjärtats röst och vad är egots röst? Hur kan vi lära oss se skillnaden?

Det blev många funderingar efter att ha lyssnat till honom. Det lilla hjärtformade lövet hittade jag på vägen utanför kyrkan. Jag ser det som en slags symbol för dagen.

På kvällen höll Hammar ett föredrag kring Dag Hammarskjöld.
Om hans bok "Vägmärken" och lite kring hans död i flygolyckan. Kyrkan var nästan fullsatt och det var knäpptyst när Hammar talade. Jag tror att de flesta blev berörda av vad han berättade.

Dag Hammarskjöld.
Jag slutar med några ord av Hammarskjöld (ur samlingen Vägmärken):

”Trött och ensam. Trött så sinnet värker. […] Gråt, om du kan, gråt men klaga inte.
Vägen valde dig - och du ska tacka."
Kram Eva.
// Elisabet säger: Eva, när min mamma 1967 reste till New York - alldeles på egen hand -, så besökte hon FN-skrapan och skrev då i sin dagbok om  just Dag Hammarskjöld och om jag inte minns fel, så fanns där ett rum för stillhet, som han hade infört och som hon tittade in i ..? Om man kunde säga att mamma hade någon "idol", så var det just den mannen.

4 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag har hört det som ett föredrag - om både egot och Dag H. Han är fantastisk att lyssna på, KGH! Hoppas att han kommer hit igen.

Evas blogg sa...

Ja Hammarskjöld inrättade ett meditationsrum i FN-skrapan. Tänk att din mamma var där! Ja Bloggblad, han är otroligt duktig som föreläsare KGH.

annannan sa...

O, det måste vara fantastiskt att höra just KG Hammar tala om just Dag Hammarskjöld!

Turtlan sa...

Ja så spännande!

Jag var i Fn skrapan på mitt New York besök 2006. Intressant, spännande och lite speciellt men huset var lite schabbigt!
Utan tvekan inte renoverat på länge...