fredag 12 oktober 2012

Igår på jobbet ...

Äldre herre, kanske åttio år - jag har aldrig sett honom förut -, kommer till kassan, lägger upp tjugo kuvert på lilla disken och säger att han vill köpa två frimärkshäften.

Jag sneglar lite på det översta kuvertet och noterar att handstilen är oerhört driven ..upprättstående och kraftfull, aningen annorlunda för att tillhöra en man.

Brevet - det översta - ska skickas till Kungliga Automobilklubben i Stockholm.

"Får jag fråga en sak .,. är du arkitekt?" säger jag till mannen.

Han bara  g a p a r.

Och stirrar på mig som vore jag en utomjording.

"Men det var ..., ja, hur kunde du veta det ..?" säger han häpet.

Jag säger att det var handstilen.

Sen pratar vi om den en stund.

Det blev ett bra möte.

3 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Nu förstår jag varför kassaköerna tar sån tiiiiiiiiiid. ;-)

Elisabet. sa...

Ja, men han var ensam kund just då ,-))

Bert Bodin sa...

Okej- Beviljas! ;-)