fredag 12 oktober 2012

Världens bästa morgon ...

Oktober. Höst. Och lugnet har lagt sig .., jag räknar inte längre till femtiosju bilar nere på parkeringen .., en enda bil står där .., sen är det bara harry och jag själv och småfåglar som flyger ut och in ur buskarna.

Och bäcken som porlar.

Natten har bjudit på frost .., å, det är den allra mest ljuvliga morgon!

Jag ser två båtar ute till havs och förstår att den ena tillhör Ecke .., och jodå, två män sitter i båten ..., det måste vara Ecke och Göran!

Så vi går dit ner .., harry känner doften av en löptik och blir alldeles oregerlig.
Solstrålar från öster.

Här står dom, fiskargubbarna Ecke och Göran.

Grannar sedan många, många år tillbaka .., ja, sommarhusgrannar, alltså.

Ecke som har arbetat som yrkesvalslärare (och även engelska och samhällskunskap) och är så vanvettigt skärpt och har huvudet på skaft och som igårkväll berättade om sina resor till London .., och om sin pappa som "var en vanlig knegare i Ystad, han jobbade i hamnen .., det där med klassresor är så fånigt .., ja, visst kan man säga att jag gjort en klassresa, men jag har under mitt liv mött människor som endast gått fem år i skola och varit klokare än många andra ..." .., och så Göran; denne stillsamme och alltid så vänlige smålänning  som är den bästa av grannar!

Det är inte första gången dom fiskar tillsammans och jag är lätt orolig när Ecke tar sig ur båten .., det är halt ute och han är nästan blind, men vet precis.

"Och Elisabet, du ska veta att han är en hejare på att se fisk som fastnat i näten och fenomenal på att ta loss dem ..", säger Göran leende.

Lilla hamnen är som en tillflyktsort för många män.
Pensionärer.
Män som vill träffa andra män(-niskor) och sitta där vid havet och prata om fisket och gud-vet-vadt.

Sen går vi hemåt, harry och jag själv .., han draaaar i kopplet och riktar nosen åt det håll där löptiken tidigare gick med sin matte.

Blåmesar tjattrar .., jag hör fiskmåseskrin från lilla ön .., och solen har nästan svingat sig över åsen.

Vilken morgon.
Jag säger bara det .., vilken morgon!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Fint att det finns mötesplatser för män att prata om fiske och annat. Har just läst nånstans att män mår sämre än kvinnor just för att det inte finns lika många tillfällen för dem att träffas och prata. Om livet och det som händer och det dom känner. ellem

SoF sa...

L j u v l i g t var ordet!

Det är så skönt att få komma till havet via dina bilder Elisabet.

Solskenskramar!
♥ ♥

Mian sa...

Ska pv ta upp båten i år? :-)

Elisabet. sa...

ellem: ja, dom kommer körande var morgon och stannar till där nere vid hamnen .., sitter i en gammal koja och har det trevligt ,-)
Jag tror att det betyder hur mycket som helst!

SoF: nästa sommar får ni stanna till ordentligt, så kan vi ta en lååång promenad där vid havet! Och ha fikakorg med oss. Med LCHF-mackor ,-)

Mian: han påstår det ,-)))

Steel City Anna sa...

Helt otroligt vackra morgonbilder!

Evas blogg sa...

Vilken undrbar miljö du sistas i! Och jag är så glad att du visar den för oss. Tack!

Eva i Tyresö sa...

Det frostbitna gräset och gubbarna som umgås och "jobbar" och ljuset på morgonen Tack för fin tur.
Kram