torsdag 10 januari 2013

Hamnen Helsingborg ...



Vinden är isande kall.

Jag funderar en stund på att ta färjan över till Helsingör, men avstår.

Aldrig ser jag så många luggslitna människor som just i närheten av Knutpunkten i Helsingborg.
En man i min ålder bär på en plastkasse och håller ett liggunderlag under vänster arm.
Inga vantar eller handskar.

Åååå, Gud .., vilket öde att vara uteliggare! 

Sen åker jag hemåt, men först via Ikea .., kör fel när jag är klar och hamnar i Ödåkra .. - det är inte första gången -,  hämtar upp pv vars cykel krångel och nu är vi hemma i landet Halland.

Kinamat till middag.

Lagom gott, men mätta blev vi.


10 kommentarer:

Ulrika sa...

Apropå utliggare/hemlösa så tipsar jag om Hjälpstickan:

http://www.hjalpstickan.se/

För de som stickar, eller som har garn över de kan tänka sig att skänka till de som stickar. Man kan också bidra med porto.

Cecilia N sa...

Är det skrattmåsar som börjar få brunfärgen efter vintern som syns?

Steel City Anna sa...

Vilka söta fåglar!

Elisabet. sa...

Ulrika: jag gick och tänkte .., ska jag bjuda honom på ett mål mat .., det hade mamma gjort, men så .., ja, så blev det inte av. Jag gjorde ju det en gång i Malmö, gav den tiggande mannen en korv med mos, då gav han korven till Linte - min hund då - och sen sa han (mannen)att "ja, du kan ju köp0a en läsk också!"
Jaha.
Ja, det fick han ju.
Jag tror inte det var mat han var ute efter, mera pengar ,-)

Men stickhjälpen låter ju jättebra!

Elisabet. sa...

Steel City Anna: visst var dom!!!

Cecilia N: inte den blekaste aning .., vi får hoppas på Mian!

Kattis sa...

Jag har haft en då nära anhörig, eller vad man nu ska kalla honom för, som på grund av psykisk sjukdom blev uteliggare i perioder. (Paranoid schizofreni gör att man inte klarar av, eller vill ha, ett eget boende.) Jag glömmer aldrig den dagen som vi passerade honom med bilen, i många minusgrader, då han bara stod där barfota i snön! Frivilliga hjälporganisationer, vänliga medmänniskor, dessa är sanna vardagshjältar, i det läget. Kommun och landsting gör tyvärr just ingenting. Som anhörig är man fullkomligt maktlös.

gunnar i vaplan sa...

Jag tror också på att det är en Skrattmås (Larus ridibundus).

Elisabet. sa...

Kattis: eftersom jag ofta är rätt frusen av mig, kan jag nästan inte tänka mig nåt värre än att inte ha ett hem att gå till. Och VÄRME. Lika mycket båda delarna.
Arma, arma människor som hamnar i detta!

Gunnar: jag får kolla lite ,-)

Bert Bodin sa...

Angående fåglarna. Jag tror det där är vanlig skrattmås i vinterdräkt. Det lilla svarta anstrykningen kring huvudet och den svarta näbbspetesen tyder på det.

Men vinterdräkter är svåra. Vi har inte skrattmås här den här tiden på året.

Mian sa...

Det stämmer: skrattmås i vinterdräkt.
Fina.