torsdag 14 mars 2013

Den där listan ...

På jobbet ...

Hur har din dag varit?
Väldigt bra.
Förmiddagsjobb, från 8.45 - 13.00 och för ovanlighetens skull arbetade jag med Lena som är i min egen ålder.

Vilket är ditt största beroende?
Frånsett ost i alla former, så torde det väl vara att få bokstäver på pränt.


Vad gör du när ingen annan ser?
Går omkring i den Bardotrutiga pyjamasjackan, den som är så himla skön.
Fast pv brukar se mig då.


Finns det något helt vanligt göromål som du tycker är ovanligt roligt?
Jag tycker om att göra rent i handfatet i badrummet .., och det där med att hänga tvätt, det är nästan det bästa som finns. Och räfsa löv. Och kolla i rabatten. Dra med fingrarna genom pepparmyntan.

Om du skulle bli psykiskt sjuk, vilken sorts sjukdom skulle du drabbas av?
Ingen aning!
Min enjängdhet och det ihärdiga bloggandet torde väl vara på gränsen till psykisk sjukdom.

Vad beställer du på krogen?
Där är jag nästan aldrig, men en Gin & Tonic sitter nog bra.
Och salta nötter.

Vilken är din största skräck?
Förutom det här med att förlora familjemedlemmar - men det säger sig ju själv - så är nog min allra största skräck att bli instängd i ett trångt utrymme, typ om det skulle bli jordbävning och huset rasar över mig.

Och så tycker han om mina barn, det betyder mycket.

Hur gör man för att ragga på dig?
Om jag föll för nånting hos nån, så var det nog det där med glimten i ögat.
Humor och en stor portion självdistans stod även det högt i kurs.

Vad har du funderat över på sistone?
Vad vi ska odla i växthuset!

Vad var det konstigaste som hände i helgen?
Det hände faktiskt inget konstigt alls.

När skäms du?
När jag avbryter människor som pratar, då skäms jag och tänker att jag måste bättra mig.

Vem är den mest kända människa du talat med?
Jessica Gedin kanske ..., (såg ni hennes intervju med Elizabeth George i programmet Babel .., å, så bra den var!!)  som handlar i affären på sommaren .., eller Anders Kraft från tv4, han handlar också i affären (alltid så sympatisk!) och även Anders Linder (verkar totalförvirrad men är vänlig).

Alldeles underbart var det att få återse boken "Barnen i Vernette". Tack Eva!

Vilket uttryck använder du lite för ofta?
Lätt som plätt: underbart! 

Har du någon gång fått en konstig komplimang som varit bra ändå?
¨" .... du är som eljest ...", sa norrbottningen då för många, många år sedan.
Det var min första sommar som ensamseglare.
Det var fint.
Han menade det snällt.

Vilket är ditt vanligaste vardagsproblem?
Att garaget aldrig blir riktigt, riktigt välordnat, men det är inget stort problem.

Sista stunden med lilla pElle.
Vad gör du när du är ledsen?
Jag är nästan aldrig ledsen.
Barnen är vuxna och har fått vara friska, jag mår bra, pv är snäll och rar.
Om jag verkligen är ledsen, tar jag mig förmodligen en macka.
Nästan aldrig gråter jag.
Jo, jag grät hejdlöst när pElle somnade in i min famn.
Och när mamma dog.
Och första sommaren i affären när en ystadkund oförhappandes dök upp i kassan och sa snälla saker - det var då när jag kände mig så totalt värdelös i jobbet -.
Då .., gick jag ut på lagret och torkade tårarna.
Men det var ju av glädje.



Om du bara fick ha på dig en sak för resten av ditt liv, vad skulle det då vara?
Pv skulle säga "hon skulle ha anoraken!" och så är det kanske.
Jag har fem stycken och jag har meddelat pv att jag vill begravas i den.
På riktigt, alltså.
(Ja, det kanske också går under nån slags psykisk sjukdom ,-)

Hon som fick smaka hårborsten ...., ajabaja.

Har du någon gång slagit någon?
Jodå. Jag har daskat till äldsta dottern med en hårborste i rumpan.
Men det var många, många år sedan och hon förtjänade det nog ,-)

Vad ser du fram emot just nu?
En kopp kaffe med en skiva frukostgrova från Östras och så den där Grevéosten till.
Men jag är inte ledsen.

Andra listomaner hittar ni här.
Och här ..!

2 kommentarer:

Steel City Anna sa...

Listor är alltid bra på att fånga upp sånt man inte skulle skriva om annars. Nu fick jag stor saknad efter svensk ost :)

Elisabet. sa...

Steel City Anna: ja, du saknar ost och Guy saknar svenskt bröd ,-)

Själv saknar jag värmen.