onsdag 3 april 2013

Med posten ...

Foto: Ronny Jaques, Canada.

Bilder av människor har alltid fascinerat mig.
I tidiga tonåren tittade jag ofta in på biblioteket hemma i Malå och lånade fotoböcker (Årets Bilder och allt möjligt annat ...), men aldrig har jag väl varit så lycklig - när det gällt fotografier - som när jag fick fatt i boken The Family of Man.

Jag läste - eller rättare sagt - tittade i den, från första till sista sidan och det var så fantastiskt!

Det var som att ....

Foto: Robert Carrington, Italien.

... titta in hos familjer runt om på jord; familjer som gläntat på dörren till sina liv.
Eller ställt dörren på vid gavel.

Foto: Nina Leen, USA.

Just före påsk kom jag att tänka på den där boken, som inte längre finns i min närhet.
Googlade .. , hittade en säljare .., slog till bums.
Nittio kronor, plus frakt.

Koreakriget. Foto: A.Chang.


Bilder som grep tag i hjärtat ...


Foto: Russel Lee, USA.

Och kanske var det här min fascination för händer tog sin början ...?

Idag kom den något luggslitna boken med posten och det är nog en tidigare utgåva än den jag själv hade, men grundidén är densamma och många bilder känner jag igen.

Och jag bara  ä l s k a r  den!

3 kommentarer:

Leina sa...

Jag rekomenderar Dan Korns böcker... Måste söka reda på de jag har... De är så vackra foton i dem...

Eva i Tyresö sa...

Jag har också gillat sådana böcker.
Ända sedan jag var ung. Vi har många beröringspunkter du och jag.
Jag har en älskad bok som heter Lima bortom mannaminne. Den ska jag ta ner och visa dig! Lima är en plats i Dalarna......

Anonym sa...

Om du inte redan har sett hans bilder så googla mike disfarmer..........fantastiska porträtt!! Kram Åsa