söndag 23 juni 2013

Sommarglädje för ellem i Skellefteå ...


Hej!
Nu åker vi snart på semester och har inte tillgång till internet, därför berättar jag nu om min sommarglädje. Det som gläder mig mest på sommaren är växtligheten i vår trädgård. 
 
Den är inte stor, radhusstorlek, men det finns alltid nåt att glädjas över. 
Allra först kommer ju lökarna av olika slag och den från Värmland importerade vitsippstuvan. 
Strax innan midsommar blommar fjällsippan, som nu täcker ca 2 m2, mestadels på plattorna. 
I år var den tidigare som allt annat. Just nu är Gullgentianan, Gentiana Lutea, beredd att slå ut. 
 
 
Det är en kul blomma med annorlunda växtsätt, i våningar som en bröllopstårta! De små gula blommorna sitter i en ring nere i “bladskålen”. Där gillar humlorna att övernatta. 
Det tog många år från en liten planta till dess att den blommade men det var det värt. 
Den har vackert bladverk också.
 
Krolliljorna har börjat slå ut. Sen kommer pionen, kaprifolen och senare på sommaren olika clematis, olika sommarblommor såsom Sommarrudbeckia, krasse, astrar.
 
Eftersom utrymmet är begränsat, även om jag utökar rabatterna emellanåt, gör jag inte som det sägs att man ska dvs ha flera ex av varje sort. Jag vill ju ha många olika sorter, så kanske nån uppfattar det som rörigt. Men många arter sprider sig, så det är fröplantor lite här och där. 
 
Många gånger tänker jag att jag skulle vilja ha en större trädgård för då skulle jag......  
Men så tänker jag att det är nog tur att den inte är större. Nu hinner jag med den och samtidigt hinner jag sitta ute och läsa och njuta av dofter och färger.
 
Hoppas ni får en riktigt skön semester i Grekland!
Kram från ellem

Inga kommentarer: