måndag 15 juli 2013

Blickar framåt ....


Vaknar klockan fyra och lyssnar till nattradioprat.
Intill mig sover en pensionatsvärd ..., och Meja ligger i harrys bädd och harry ligger vid mina ben.

Själv ligger jag under täcket och lyssnar till småfågelkvitter .., sneglar mot himlen till och tänker att det kanske blir en fin dag ...?
Tänker på mejerikylen och i vilken ordning allt ska tas idag.
Men först är det brödleveransen och att grädda vårt eget .., kolla datum på hela brödsvängen .., sedan mejeriet och göra beställningarna till Skånemejerier och Wapnö och sen kommer förstås hela leveransen.

Sånt tänker jag på.
Jag tänker också på kvinnan som kom på besök igår och arbetar inom hemtjänsten.
Hon vittnade om arbetsdagar som varar från sju på morgonen till tio på kvällen
Fast det förstås, då har arbetsgivaren varit generös nog att lägga in en halvtimmes lunch under dagen.
Är det underligt att människor (ofta kvinnor ...) blir svedda i vingarna?

När klockan är kvart i sex stiger jag upp.
Meja och harry gör mig sällskap .., och jag går ut och vattnar blommorna i växthuset .., och gurkor, tomater och salladen ..., står där med vattenslangen med nya strilen och ser gurkor och ännu flera gurkor ..., tänker på pv som blev så lycklig över att priset på ekologisk gurka är tämligen högt - "äntligen känns det som lite vinst att vi odlar ..." - sa han smajlande och lite på skoj.

Vattnar sedan alla blommorna på altanen.
Har dom någonsin varit finare än den här sommaren?

En sorts lycka är det.
Man blir jordad.

Och jag tänker att i morgon är jag  h e l t  ledig och behöver inte ägna en endaste tanke åt mjölk, keso eller creme fraiché, nej, i morgon tar vi bilen och kör de tolv milen till Göteborg .., jag ska krama om Emma och Emil och heja på den senare som har match mot Sävedalen ute på Qviberg - kom dit Ann - så får du kaffe och bullar av oss och kan heja du också!

Men nu moppar jag till jobbet.
Ajöken, sa fröken.

8 kommentarer:

qi sa...

Då var vi vakna samtidigt och lyssnade på samma program. Eftersom jag har semester kan jag ta igen den förlorade sömnen idag när jag vill denna blåsiga dag. Jag gillar när det blåser! I Kållered märkte jag sällan när det blåste, bodde mer i lä för västervindarna. Här i västra Göteborg blåser det ofta och mycket och jag njuter av dessa friska vindar.

Eva i Tyresö sa...

Måtte dagen bli en fin dag med lite mindre tungt och lite lite rast?!

Cecilia N sa...

Jisses! SÅå mycket gurka! Så att det betalar hela växthuset alltså ... ;-)

Du är en söt smålänning, PV.

Ulf sa...

Då hoppas vi på en fin dag. Får nog åka förbi och handla någon dag i er intensiva affär.

Biggan sa...

Njut av resan och ledigheten i morgon Elisabet! Det är du värd! Vila ditt motsträviga knä så mycket det går.
Varma tankar till dig och en beundran över att du orkar till och med uppmuntra andra både med din blogg och uppmuntringslotteriet.
Jag skickar litet bidrag i dag med posten.
Måtte solen skina på dig, tanka energi!

Elisabet. sa...

qi: jag ligger ofta och oroar mig för att jag ska ha huggit till för mkt eller för lite ..., men tänk, jag är ganska pigg ändå nu vid sextiden ,-) Roligt att se ditt namn vid kommentarerna!

Eva: nädu, det blev precis som i fredags ,-)

Cecilia N: ja, det är han verkligen ,-)

Ulf: du är välkommen och kom gärna hem också, så ska vi bjuda dig på kaffe!

Biggan: å, alla ni generösa bloggvänner, vad jag tycker om er!

Ruta Ett sa...

Ja, vad roligt! Jag kommer! Hur dags är det och vilken plan spelar de på?

Elisabet. sa...

Ann: Qviberg, plan 7, 14.30! Jättekul!!!!!!!!!