fredag 16 augusti 2013

En förmiddag i augusti ...

Doftrankan - gör skäl för sitt namn -.

Den femte semesterdagen av sju.
Gråmulen himmel.
Skator som tjattrar irriterat och jag misstänker att sigge nilsson är orsaken.
Tittar ut genom fönstret .., (känner doften av blomman ...),  räknar till nio skator (många av den yngre sorten) som flaxar av och an nere vid vägen mot havet .., jag ropar på sigge och tjattret tystnar.


Går förbi bordet där datorn står och upptäcker min behå som också har holiday!
LdB-krämen är underbar och inhandlas för 15 kronor hos ÖoB.
Jag tror att vi har tio flaskor här hemma.


Dricker kaffe och tittar på VM i friidrott - en underbar kombination -, ja, och så det där med semester förstås. Våndas när jag ser och hör hur okänsliga reportrar ställer knepiga frågor till Abeba som har svårt med svenskan och svarar att allt är "jätteroligt" eller "jättekul" och jag tänker på gårdagskvällen när hon sprang och vi satt där i soffan Ektorp med tårar i ögonen.

Det är mycket som sägs under ett VM.

På en presskonferens säger höjdhopperskan och den ryska ikonen Isenbajeva  - apropå den svenska höjdhopperskan Emma Grens regnbågsmålade naglar - att i Ryssland, där lever dom minsann efter en standard och där älskar inte män andra män, nej, alldeles normala är dom.
Tänk, sån tur att det finns såna praktexemplar till länder!

Under VM-sändningar får man massor av tillfällen att titta på reklam; vi som annars aldrig tittar på såna kanaler.
Sämst - alla kategorier - är reklam för bindor eller trosskydd.
Näst sämst är Elgigantens skrikreklam.
Bäst är Volvos med den härliga musiken.


Inte bara bysthållare tronar på bordet i det gula huset, även inköpslistor.

Och ikväll fylls rummen i det gula huset .., hit kommer AP och Micke körandes från Ekerö .., och från Skåne kommer AP:s pappa med sin kära hustru och hunden Meja (och Nelly kommer förstås också), så här ska plockas undan lite och förberedas för middag.

Någon gång mitt på dagen tänker jag ta lilla bilen och åka till Steninge och ta ett augustidopp.

Och så ska jag ägna minst en timme till att läsa DN.

Såja, nu kan intresseföreningen lägga undan pennorna.






6 kommentarer:

Kattis sa...

Antecknat och klart, med glädje! :)

bettankax sa...

Vilken bra start på dagen det låter som resten av den kommer fortsätta så:) Jättesnygg behå, vill ha!!

Elisabet. sa...

Kattis: det låter bra det .., nu kan du vila pennan en stund ,-)

bettankax: ja, man vill ju inte gå omkring med vilken skrutt-behå som helst ,-) Ska det va, så ska det.

Ruta Ett sa...

Det var mycket att skriva ner idag! Tur att man har sin Schaeffer!

mossfolk sa...

Puh, nu blev det närapå skrivkramp ;)

Så underbart härligt med augustisemester!

Cecilia N sa...

BH:n ser ut som en liten babyhätta, sisådär som för ett dopbarn.