onsdag 14 augusti 2013

Tjugotvå kilometer ...


... är det från Stensjö till Halmstad och jag chansar och tar Toyotan och kör in .., och den fungerar perfekt .., kanske var det bara kopplingen, detta att man ska trycka ner den i botten?

Tack till underbara bloggvänner för alla goda råd! 

Parkerar vid slottet .., tittar in i bokhandeln ..., köper en present till Gösta och ber att få den inslagen.
"Ska det vara till en man eller kvinna ...?" undrar expediten som är i min ålder.
Jag säger att det ska vara till en man .., men häpnar över frågan.
Nu får paketet ett blåprickigt omslag med som en slips på ovansidan.

Ut i solen igen!
Upptäcker nån slags beachvolleyturnering- eller i alla fall match - som pågår på Stortorget .., och det är varmt och skönt ute, ändå har mängder med flanörer klätt sig efter almanackan och har täckjackor och ganska tjocka sticketröjor!

Köper ett cykelställ till bilen på Clas Ohlssons.
Expediten heter Ola och är verkligen rätt man på rätt plats.


Sen till Sonja och Gösta - ja, han fyller ju 81 år idag -. 
Tvärs över gatan från deras lägenhet, är detta vad man ser. 
Massor med båtar ligger för kaj ..., en man kommer cyklande, parkerar den vid sidan om kajen .., tar av sig skorna och hoppar ombord på sin segelbåt.
Jag tänker lite på nästa sommar. 
Ska jag verkligen få uppleva en seglats i den bohusländska skärgården ...?


Detta är min tredje semesterdag och mest av allt har jag legat på soffan med harry vid mina fötter - det har regnat och åskat - , och så har jag läst ut Gustav Fridolins bok som handlar om hans farfar och om Malmö i allmänhet och den skånska landsbygden i synnerhet och såklart om vårt lands utveckling  ..., och det blir ett bra betyg på den boken ..., på den där skalan från 1 - 10 säger jag ..., 7, nästan 8.

Längst bak i boken tackar författaren de som varit honom behjälpliga. 
En av dem, en som han tackar med ömsint värme i bokstäverna, är den här bloggerskans son.

När jag parkerat bilen alldeles vid vattnet, riktar jag kameran mot backspegeln. 
En illrgön linneklänning är vad jag ser .., och bröst som under semesterveckan slipper allt vad behåar heter. 

Nu råder Fritt Fall.


3 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Seglats i den bohuslänska skärgården? Törs du det? Jag är alldeles för mycket landkrabba för seglatser. Möjligen med Paddan eller en ångbåt runt öarna. Men det är klart - du hinner vänj dig vid tanken. Och lägger ni till i Göteborg så lovar jag komma med kaffekorgen!

Turtlan sa...

Det fixar du. Man sover så gott ombord också. Ni kan ju hålla er inomskärs så är det lugnt. Det finns säkert fina gästhamnar med annat trevligt båtfolk att prata med.

Båtbilden klickade jag så klart upp :-)

Å jag är inte förvånad över att Yarisen går som en klocka.

Eva i Tyresö sa...

SÅ Klart du kan fara med i båten. Du vet ju att pv kan ta ansvaret! Det kommer att bli härligt!!!!!