söndag 10 november 2013

Eva i Tyresö om sin pappa Gösta ....

Kepsen var av beigefärgad nylon. Han hade den nog i tjugo år, säger Eva.

Min älskade pappa Gösta Hedström!
Född 1906, död plötsligt 1980 av proppar i lungorna.

Han älskade mig över allt på jorden och sa att min utbildning var viktigast.
Själv fick han ingen, utan blev lärling hos sin far i snickeriet på YFA i Norrköping. OBS jobbarfoto!

Overall fick han en om året. Slipovern har mamma stickat, i fickan pipan.
Han cyklade hem på lunchen och det gjorde jag också och mamma hade lunch åt oss.
Efter strömming, kåldolmar eller fläskkorv vilade jag på pappas bröst på sängen.
Han doftade lim, trä och tobak----så gott!!!

Eva i unga år och skorna som hon HATADE.

Sedan kom ny cykling och em-pass. Jag gick i flickskolan.
Om vi hade fått tillbaka något lyckat prov åkte jag in till fabriken på em och visade pappa!!!!han blev alltid så glad då. Och stolt.
Vakten på YFA kände igen mig och släppte in. Det dånade när jag kom in i verkstaden och det luktade starkt av trä.


Observera tobaken i handen och skinnjackan som han fick när brodern Hjalmar dog.
Kortet tog jag med hans bälgkamera!!! Kolmården blåbär i korgen. Gullpappa !

Inga kommentarer: