tisdag 21 januari 2014

Kallt här, varmt där ....

Lilla Stensjö igår.

Brev från  min syster i Australien.

"I fredags kväll efter 5 dagars värmebölja med som varmast 46C,
då Adelaide var världens varmaste stad, så började det blåsa och
temperaturen sjönk kraftigt.  Jag öppnade alla fönster och hettan i
huset blåste ut på nolltid.  Ungefär samtidigt som jag gick i säng
så kom åskan.  Det blixtrade och small något oerhört i ca en halvtimme.
det kändes som om hela huset skakade och jag var livrädd för ett
nytt blixtnedslag. Efteråt kom ett otroligt störtregn, ytterst välbehövligt,
och sen ett nytt åskväder, men då var jag inte lika rädd för då var ju
allt blött åtminstone.

Och fr.o.m. i lördags så har vi haft underbart väder igen - sol från en
klarblå himmel och ca 30C, vilket faktiskt känns riktigt svalt.
Konstigt nog verkar trädgården ha klarat värmeböljan ganska bra
och ingenting har dött.  Jag har städat efter stormen och plockat
bort vissna blad etc, så nu är det riktigt fint igen. Sophia kan gå på
promenader och spela boll igen och inte bara gå omkring ock flämta
och sukta efter glass.
Nu har även jag läst Ove-boken, som jag tyckte var jättetrevlig.  jag kände
igen många män i Ove.  Annars händer det ingenting här.  Dessutom är det
semestertider och urdåligt på tv om man inte gillar cricket."

Inga kommentarer: