onsdag 11 juni 2014

Ett foto i timmen ....

Idag är det Efit och förra gången orkade jag inte hänga på hela vägen, men nu ..., kanske!
Andra som är med, hittar du här.


Vid 4-tiden värker benet ..., och jag ställer mig vid fönstret och tar en bild mot Eckes till.
Nu är allt som syns en liten pjutt av det röda tegeltaket.


Vid 5-tiden är pv redan igång med jakten på ..., just det, spanska skogssniglar.
Efteråt kommer han upp med ett strong pill.
Pv är verkligen den snällaste som finns.
Sen somnar jag och sover gott och smärtfritt i närapå tre timmar.


Vid 8-tiden sätter jag mig upp och funderar på huruvida det är dags att lämna sängen?
Harry, som har legat vid min sida, viftar lite på svansen .., så där som ..."gomorron matte!"


Vid 9-tiden dricker jag Zoegas skånerost i koppen som inhandlades i Skärhamn, i Bohuslän. 
Jag tycker så mycket om den .., kanske för att det var en av de första semestrarna vi gjorde tillsammans, pv och jag själv. Vi låg på stranden där i Skärhamn och jag minns att pv sa att resåren i min badddräkt var lite slapp, ja, bak i rumpan. Redan då, alltså.


Vid 10-tiden hittar jag en katalog från Cellbes och upptäcker att pv:s gardiner har fått ett nytt liv.
Ja, ni minns kanske hur jag avskydde dem, då, när jag flyttade hit. En av längderna kom för övrigt att användas som svepning till pElle. Nu finns alltså likadana gardiner i Cellbes sommarkatalog. Jag vet en som kommer att smajla gott. (Kanske bäst att tillägga att pElle var en katt).


Vid 11-tiden .., slänger jag ut några brödbitar till familjen Skata.
Fyra ungar har dom som hoppar omkring och fast dom själva kan norpa sig ostbitar och bröd, vill dom helst bli matade av mamma eller pappa, vem det nu är.


Vid 12-tiden tar jag den här bilden.
Jag har då i femtiosju minuter tittat på dokumentären om Maja, då 92 år och still going strong som innehavare av Palace Hotell i Hultsfred.
Ett märkligt program om en synnerligen egensinnig kvinna, ett program som  handlar om hårt arbete, drömmar och kärlek och att man som 92-åring kan gå en hel vinter och vara pussnödig.
Tack Dinah som rekommenderade den!


Vid 13-tiden .... skriver jag en inköpslista och på den står bland annat solskyddskräm och LdB.
I alla fall LdB.
Jag brukar aldrig någonsin använda det förstnämnda, men nu kanske?
Igår på stranden sa nämligen friherrinnan att ..."du borde kanske skaffa dig nåt att ha på huvudet ..." och det kan ju vara en omskrivning för att rynkorna breder ut sig. 
Nåja, nån ska ju vara rynkig också. 


Klockan 14.00 ..., då var jag på vift och glömde kameran, men en timme senare, kl.15.00, var jag hemma igen, trött och slut på efter ett besök i affären i Haverdal och därefter på Lantmännen i Harplinge. Jag hade burit 5 kg hundmat och en papperskasse med inte alltför tunga varor till bilen, det räckte för att benet skulle bli darrigt. 
Väl hemkommen tittade jag in i växthuset. 
Bilden visar en planta med asiagurka; en gång i världen gjorde jag en inläggning på den gurkan och det var hysteriskt gott.
Nu ska jag lägga mig raklång på soffan Ektorp, tillsammans med gulleharry. 


Vid 16.00-tiden, ja, det fattas nio minuter, ställer jag upp fönstret på glänt.
Skatorna tjattrar .., grannen Göran sågar ..., och det är nästan vindstilla ute. 
Och detta får samtidigt bli Dagens fönster. 


Klockan 17.00 .... puttrar köttfärs på spisen .., en skatunge hoppar upp och ner på en pajad fotboll och jag står i fönstret och tittar på och ler för mig själv. Sen tar jag mig en titt på rosen i rabatten.


Klockan 18.00 ... har jag tillbringat en och en halv timme med att flytta om blommor i rabatten.
Det gäller nämligen att passa på, ja, när pensionatsvärden inte är hemma ....
I en trätunna, inhandlad på Åbergs Trädgård för flera år sedan, har luktärter fått sin plats. 
Av tunna grenar som pv bara hämtade från slänten, gjorde vi en liten ställning och så bad vi snören så det går bra att slingra sig uppåt - för blommorna, alltså -.  


Vid 19.00-tiden upptäcker jag att vildkaprifolen är på gång att blomma. 
Kaprifol påminner mig om sjuttitalssomrar på Tjörn i Bohuslän .., en fyraårig tös med flätor och en nyfödd liten madame .., en labrador som hette Labbe .., en Volvo .., kortspel om kvällarna och solvarma bigarråer, inhandlade i Stenungssund. 
Jag var tjugotvå år och på väg hem från affären spelade vi den här låten från bilens kasettbandspelare. 


Klockan 20.00 är jag hemma efter att ha kört till Steninge och tagit ett kvällsdopp.
Det hade varit perfekt, ja, om jag därtill kommit ihåg att ta med mig baddräkten, men nu upptäckte jag att i stället var det mina svarta byxor!
En fördel med att bli äldre, det är att man inte bryr sig så värst .., så efter en stunds tvekan beslöt jag mig för att bada i min ärmlösa linneklänning, den som jag redan hade på mig, och två småttingar i förstaklassåldern - som redan var i vattnet -, tappade nästan ögonen när jag simmade omkring i nåt som liknade en luftballong!
"Vi brukar simma i pyjamas när vi har gympa och är i badhuset för att lära oss ...", sa tösen och log.
Jag sa att det går jättebra med klänning också.
Sen åkte jag hemåt och log mest hela tiden.
Och nu avslutar jag min Efit för nu blir det snart mörkt.

23 kommentarer:

Ulrika sa...

Pv är underbar!

Och vad jag saknar det där lilla morgonsvansviftandet. <3

Anonym sa...

En underbar partner är bra att ha om det sen är pojkvän, man eller varför inte kvinnai dessa jämnlikhetstider. Själv vaknade jag när maken skulle i väg till jobb, hann till och med be om en puss haft i sömnen innan han åktr.

Hoppas värken ger med sig.

Elisabet. sa...

Ulrika: ja, det betyder så mycket, såväl en snäll sambo/vän som någon som viftar på svansen ,-)

Annika Roos-Gäddnäs: ja, verkligen! Tack som tittade in!

Anonym sa...

väldigtfina bilder elisabeth.Tomas har sedan barnsben varit en snäll och hygglig homo sapien.tyvärr har vi inga resurser att sända Efit.Hälsningar morbror Gösta o Sonja.Hoppas att värken går över och att du får en bra DAG





















Elisabet. sa...

Gösta och Sonja: ååå, ni är för rara!

Anonym sa...


vist är tanten underbar !!!


Hälsar friherinnan

Jessica sa...

Åh Palace Hotel, den har jag sett!
Måste se den igen :)

Underbart sovrumsgolv ni har!

mossfolk sa...

Den dokumentären måste de ha sänt flera gånger tidigare. Jag tror mig ha sett den minst två...
Och han är ju rent galen pv, som är ute och plockar sniglar klockan fem på morgonen!

Elisabet. sa...

Jessica: ja, den var bra, men aldrig att jag hade velat vara hennes lillasyster! Vilket regemente!

mossfolk: han stiger ju ändå upp den tiden varje morgon .., och när han då hämtar tidningen, passar han på att fånga x antal sniglar ,-)

Micke sa...

Kollar in hur det är i det gula huset på landet.

Micke sa...

Kollar in hur det är i det gula huset på landet.

Caroline sa...

Kikar in och håller med om att svansviftande hundar är mysiga!
/Caroline

Jessica sa...

Älskar bilden på fönstret och dina blommor, det ser så hemtrevligt ut, och den låten med Ted Gärdestad är så fin <3

Kattis sa...

...och hos Maja i Hultsfred har jag bott! :) Då, när som, det begav sig.

Kärlek och Politik sa...

Tittar in på din EFIT :)
~Titti

Ruta Ett sa...

Jag ler hela tiden när jag läser om din dag. Du är för underbar!

Elisabet. sa...

Micke: tack för titten!

Caroline: visst är dom ,-)

Jessica: öppna fönster är det bästa jag vet .. jag minns en granne i Malå som ALLTID, året om, hade persiennerna neddragna. Jag hade dött.

Kattis: ser man på ....,-)

Kärlek och Politik: tack för att hälsade på!

Ruta Ett: och det är du också!

Hanna sa...

Men åååh jaaa, den där dokumentären är ju helt underbar! Såg den för några år sen, när den var nyproducerad. Har sett att den skulle gå igen nu, och hade gärna kunnat se den igen! :)

Elisabet. sa...

Hanna: jag har nog missat den totalt, och blev så snopen när jag i filmen såg att det handlade om 2004 ,-)
Men härlig var den.

Vonkis sa...

Allt kommer igen, så även gardinkappor med fjärilar. Tydligen
:-)

Elisabet. sa...

Vonkis: och även omtag ,-)

Tinnan sa...

Åh. Jag ser ditt kvällsdopp framför mig och fnissar. Ljuvliga människa! Önskar fler var som du. Kram

Elisabet. sa...

Tinnan: underbart var det!