söndag 8 juni 2014

Några rader från harry ....


"Hej, det är harry som skriver!

I helgen har jag varit med om så mycket, så ni kan inte tro det!
Först åkte vi till Malmö där husse och matte hälsade på husses ungdomsvänner från tiden i Småland. Dom bor i ett gatuhus i Limhamn och hela tiden sa matte ..."ååå, så vackra fönster!", eller "men åååå, vilken underbar rabatt!", ja, jag är ju van det där, men ändå, det är allt lite tröttsamt.

I huset bor Kerstin. Hon är lika gammal som matte och är jättesnäll! Av henne fick jag små bitar rostbiff och skinkbitar och till och med kycklingrester .., ja, jag tycker så mycket om Kerstin!

På lördagmorgonen var Kerstins man uppe och gjorde frukost och då började matte igen.
"Men ååå, det är ju som hotellfrukost det här!" och husse, som alltid vill ha sitt valnötsbröd, han sa att "ja, det var ett gott bröd där här, är det från bageriet, jaså, det är det".

Efter maten ville Tompe (så heter Kerstins man, ja, egentligen heter han också Tomas) leka med en boll, så då lekte jag med honom en stund. Man blir ganska less på sånt, men han tröttnade liksom aldrig.

Bakom ett staket bodde grannen som hade två hundar. Jag såg dem genom staketspjälorna och ville gärna leka med dem, men det fick jag inte.

När man är i stan, då är det så mycket spännande som händer!
I ett skyltfönster vid torget, där såg jag tre hundar som var på låtsas, men det visste ju inte jag och ja, helt ärligt blev jag jätterädd och ville gå därifrån .., och i en park fanns nånting som heter staty, det var en stor man som hade grundat cementfabriken och jag vågade inte absolut gå i närheten av den där gubben! 


Sen så hälsade vi på Anders i Malmö.
Jag tycker så mycket om Anders .., jag tror att han och matte på nåt vis hör ihop, men jag förstår liksom inte hur?

Och så åkte vi till husses lillebror som heter Ulf och snart ska gifta sig med Ines.
När vi kom dit, då stod tre hundar och skällde som galningar på mig - dom var bakom grinden - och jag ville inte gå in, men husse sa .."äsch harry, det är ingen fara!", men matte, hon gömde sig bakom bilen, hon trodde nog att jag skulle bli uppäten.

Hundarna var snälla. Dom heter Obelix (han är större än ett lejon!) och Frida (labrador) och så var där en liten ettrig rackare på besök, han hette Kasper och är av samma sort som Nelly, fast Nelly är mycket sötare. 


På gården fanns massor med höns och efter att Obelix och jag hade jagat varandra en stund, hittade jag en liten tupp bakom en vinbärsbuske och när inte husse och matte såg det, schasade jag iväg honom, det var rätt kul.

Vid ett bord satt matte och husse och Ulf, ni vet, han som ska gifta sig och han berättade om prästen som hade varit på besök och var så trevlig .., men sånt bryr jag mig inte om .., det var roligare med hönsen.

Idag ska matte på dop, nån som heter Leonor eller nåt sånt.
Husse ska gräva en rabatt.

Hej då från er vän Harry."

12 kommentarer:

mossfolk sa...

Såna som heter staty ska man akta sig noga för. Så även gröna papperskorgar...
Annars låter det som en toppenhelg! Särskilt hönsen. Och bollkastningen.
/Cosmos

Anonym sa...

Det måste vara underbart att vara hund hos er... :-)

qi

Ruta Ett sa...

Ja, det var en helg som heter duga!

Tony sa...

Underbar text av Harry.

Turtlan sa...

Om Harry vill åka på lite semester ifrån gula huset så låter hotell Limhamn ett bra förslag. Speciellt med tanke på de små godsaker det bjuds på :-)

Tack för fin rapport från helgen. Hälsa de tvåbenta :)

annannan sa...

Hej Harry,

Vet du att i Skottland bor en hund som heter Bruce och som också bloggar ibland.

Här till exempel:
http://katedaviesdesigns.com/2014/01/11/the-life-and-death-of-big-ball/

och har:
http://katedaviesdesigns.com/2013/09/18/glove/

Anonym sa...

Vad fint du har lärt dig skriva Harry. Riktigt roligt var det att få ta del av dina senaste äventyr. Hoppas nu att du fått blodad tand och fortsätter skriva och berätta för oss i mattes bloggflock.
Nu ska även jag gå på dop, reprisen av dopet din matte såg tidigare i dag.
Klapp, klapp från Anne i Mantorp och Morris hälsar också.

Monica i Lysekil sa...

Så roligt att du skriver harry!
Lärde du dig lite av pElle kanske?
Hoppas att du skriver fler gånger.
Kram på dig!

Elisabet. sa...

mossfolk: ja, den där statyn, den var enligt pv en riktig ruggig sak, för harry :)

qi: fast vi ser det nog tvärtom .., att det är underbart att få vara med harry ,-)

Ruta Ett: om!

Tony: han har övat länge :)

Turtlan: jag ska vidarebefordra din hälsning ...., han blir säkert glad!

annannan: ska genast titta!

Monica i Lysekil: tack snälla!

Elisabet. sa...

Anne i Mantorp: hälsa tillbaka till Morris! Visst var det ett trevligt litet dop?

Anonym sa...


Hej Harry !
Schejken här ,har du hämtat dig efter statsturen. Jag är inte avensjuk på dig. Jag tycker städer är läbbiga, det är så många ben där.Män det hadde varit kul att jaga tupp. Här jagar vi bara katter
och matte skäller på mig
Vi ses o hörs
Schejken

Elisabet. sa...

Från harry: hej Schejken! Så bra att du har lärt dig att skriva på en dator! Ja, det var hemskt i stan, men lite spännande också. Idag vilar jag mest. Matte har drabbats av latmasken och gjort sig illa i en stortå. Hälsa matte!