onsdag 24 september 2014

En regnig dag ..


... och inget av vikt blir gjort.

Jag sitter i loppisfåtöljen - inhandlad på loppis för femtio kronor, då när jag just hade börjat mitt ensamseglarliv och hade noll pengar - och tittar på Cesar Millan, denne helt underbare man som har sån pondus och med bara några "scch" och ryck i kopplet lyckas få till synes krångliga hundar att förvandlas till små lamm.

Äter "Gunnars libanesiska soppa" till lunch .., kaffe och en macka till efterrätt.

Fryser om tårna.

Ute bara regnar det .., regn och mera hällregn .., och efter Cesar Millan blir det ett program om spöken på ett slott och diskborstar som försvinner och inte ett skvatt tror jag på spöken eller andar som går igen och norpar diskborstar, men det är jag det och kanske skulle livet vara mer spännande om man trodde på sånt tjoller. Och kanske att man en dag får ångra sina ord .., men det där att en ande eller ett spöke skulle ta en diskborste, nej, där går gränsen.



Nåja, här kommer receptet till soppan, om någon känner sig manad. 

2 gula lökar
2 potatisar
4 vitlöksklyftor i tunna skivor
3 dl röda linser
1.5 liter vatten
saften av 1 citron
1 tsk malen spiskummin
1 krm cayennepeppar
1 krm salt
1 krm peppar
hackad persilja

Skala och skär lök och potatis i mindre bitar.
Skala och skiva vitlöken tunt.
Lägg linser, potatis, lök, vitlök, buljongtärningar i en kastrull, häll på vattnet.
Och så kryddorna och den pressade citronen.

Koka på svag värme i 20 minuter och mixa sedan så du får den slät och fin.
(Själv vill jag inte ha den alltför slät .., gärna lite potatisbitar som känns).

I stället för cayennepeppar använder jag chilipeppar, inhandlad hos Birgitta Palm Andersson i Kopparberg. Helt underbart gott blir det och en liten, liten påse räcker hur länge som helst nästan, för det är krut i den chilin!

Ofta ökar jag på receptet, tar mer potatis .., mer vatten och lite mer linser .., så blir den matigare och räcker till ett par luncher.

4 kommentarer:

Lilla B sa...

Kul att läsa att min chili hottar upp soppan!

Kattis sa...

Spiskummin... Då är den inget för mig!

Anonym sa...


Kattis du behöver inte ta i spiskummin,
Hälsar Friherrinnan

Anonym sa...


Tack Bettan för receptet.
Den är verkligen god

Friherrinnan