måndag 27 april 2015

Slut i rutan ...!

Idag testade jag elcykeln.
Jo, det blev premiär .., åtta kilometer till jobbet .., ny kassa och nytt system - inget tangenbord -, tänk, efter fyrtio år med tangenter, är det nu pekskärm och det går nog det med.

Stod en halvtimme med Therese som varit där från början idag och så fick hon visa mig .., sen gick hon hem och då skulle jag undervisa den nya sommarjobberskan och det kan jag säga, hon var snabbare att fatta systemet med menyer hit och dit än undertecknad, men vänta bara .., jag kom ikapp på slutet!


Klockan fyra kom Felicia (som läser till lärare och var så glad, idag hade hon börjat en kurs i specialpedagogik och det tyckte hon kändes så intressant!) och då skulle hon få en snabbkurs och ja, så där höll det på.

Men det ordnade sig.


Klockan kvart över åtta satte jag i batteriet i cykeln och susade iväg hemåt.
Lätt motvind.
Noterade att medelhastigheten låg på 26 km/timmen och det pinnade på bra, men nog var jag slut på ändå när jag kom  hem, ovan med cyklandet förstås.
Åtta kilometer är ju ändå ingenting!

Hemma i Malå hade Korpen en postlåda dit man kunde cykla och lägga i en liten lapp med sitt namn, så deltog man i utlottningen av en cykel .., till den postlådan var det 1 mil och det var ju inga problem.

Men det var då det.

Nu är jag stelare och åtminstone mer än tjugo år äldre .., har fått två nya knäleder och ja, jag får säga att det gick bra ändå. Och bättre ska det bli.

Hur lång tid det tog ...?
Sjutton, arton, nitton minuter kanske.

I morgon en ny dag.
Mycket mejeri .., Arlabeställning och även tobaksditot.

Ja, ja.
Allt går i Västerbotten och även i Halland.

8 kommentarer:

Ulrika sa...

Men heja dig!!

Ruta Ett sa...

Oj, vad det gick undan! När jag cyklade till skolan på Hisingen tog det 40 minuter för 9 km. Men då var det backigt och långa bron över älven! Då skulle jag ha velat ha en "battericykel"!

Bert Bodin sa...

Aha!

Jag hörde minsann igår att högsta tillåtna hastighet för elcykel är 25km/tim !!!

Du får nog tänka till och inte ladda batterierna för mycket, Elisabet.

Anonym sa...

Glädjemätare, Bert. Glädjemätare. Jag tror inte det gick mer är 24,95 km/h. Som bäst.
PV

Anonym sa...


Heja Dej!



Friherrinnan

Bert Bodin sa...

PV: Du är jävig. Utgå!


Rexxie sa...

Bert:

Var hörde du det? Enligt NTF är det vägens hastighetsbegränsning som gäller utom på cykelbanor som delas med gående där "en trafikant skall iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna" (dvs ungfär gångfart om det behövs).

Bert Bodin sa...

Rexxie.

Vet egentligen inte var det sades, men det var i ett radioinslag. Förmodligen P1, som mest lyssnas här.

Men nu, när jag googlar, så hittar jag flera uppgifter från olika håll. En liten brasklapp gäller tydligen: El:en får inte kopplas in/ska kopplas ur (det sker väl automatiskt) vid hastigheter över 25 km/tim. Det är ju förstås lite annorlunda.