torsdag 30 juli 2015

Han heter Simson ...

Halv elva bjuder dom alltid så idoga grannarna på kaffe med dopp.
I familjen finns - men bara tills ikväll - även hunden Simson som inte är så där värst sällskaplig.
Simson är en amerikansk cocker spaniel på åtta år som inte tycker om när gäster kommer på besök.
Uppriktigt sagt har jag en våldsam respekt för honom.

Nu tar grannen med sig Simson till oss, ja, innan vi går till dem .., jaha ja, på det viset blir vi inga inkräktare och det hela går bra, Simson får vara bunden och ligger en bit ifrån oss övriga.
Han tycks så där måttligt road över arrangemanget.

Vad pratar vi då om?
Jo, mest om den kommande veckan då grannarna ska ta hand om hus och hem och blomster och morgontidningen. Sigges omvårdnad hamnar hos den omtänksamma friherrinnan.



Och vi pratar om Irland och att köra på "fel sida av vägen" och om vänliga människor och om staden Newport och den rara hotellreceptionisten.

Om fönsterrenovering, tv-program, hunduppfostran, elcykling och mycket annat pratas det också.



Och så blir det prat om jobbet.
Om schemaläggning som går om intet .., om sjukdomar och semestrar.
Chefens svärfar, den alltid så glade Sven-Åke, ja, han får representera affären - i alla fall här och nu -. I alla fall på bild.

Här ska vi bo.

Lite prat om Bornholm; om Sandvig, Allinge, Svaneke och Nexö, blir det också.
Och Ystad och Hörby.
Och inte att förglömma .., vandrarhemmet i Steninge som har börjat servera frukost till den som så önskar och jag säger till pv att på söndag, då kan vi väl ...?
(Det visar sig sedan vara fullbokat .., eller rättare sagt abonnerat under lördag och söndag).

"Elisabet, du kommer att älska vandrarhemmet nu när det är omgjort, du anar inte så vackert där är, ja, så  c h a r m i g t!" säger grannfrun och ser nästan lyrisk ut.

Hon har nämligen varit där på besök.
Nya ägare har satt sprutt på olika kringarrangemang och där är nästan alltid fullt med bilar på parkeringen.

Sen blir det påtår ("nej tack, jag tar bara en halv kopp")  och jag tänker att vänliga grannar är en gudagåva.

Just så.

15 kommentarer:

Anders sa...

Det tänker säkert dina grannar med!

Elisabet. sa...

Anders, vem du nu är: ja, det får man väl hoppas? Att man är en god granne, menar jag.

Rexxie sa...

Oj, så oförskämt av mig att vara inloggad med fel användare!

:-)

Rexxie sa...

Nämen, har du plockat bort listan med folk som uppdaterar sina bloggar ute till höger?!

Ujujuj, hur skall jag nu hitta till allihopa?

Eva i Tyresö sa...

Lycka till på resan och hoppas ni får en jättefin vecka tillsammans. Sedan ses vi nog snart för vi åker ner ca 11 aug, Jag längtar efter er

gunnar i vaplan sa...

Håller med Rexxie... Vart tog dessa länkar vägen?
Men ha det så bra på ö-semestern.
:-) :-) :-) !!!

Elisabet. sa...

Rexxie: nja, så farligt var det väl ändå inte ,-)

Rexxie och Gunnar: den kommer tillbaka vad det lider. Jag börjar känna mig som en serviceinrättning för länkar ,-)

Eva i Tyresö: det är ömsesidigt!

mossfolk sa...

Haha, jag kommer inte att ha en enda läsare framöver -säkert hälften av mina läsare kommer från dig :D

Härligt med god grannkontakt. När jag växte upp kände alla varandra på vår gatstump. Här, där vi bor nu, blir det mest över-häcken-prat.

Monet sa...

Jag saknar också alla kända bloggvänner hos dig. Du som är så bra på service kan väl lagga tillbaka den trevliga listan?

Elisabet. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Elisabet. sa...

mossfolk: ja, det här med goda grannar betyder hur mycket som helst!

Monet: att först skriva hur jobbigt det är att läsa hos såna som skriver som undertecknad och sedan be att man ska ordna en länklista, för att man "ger sån bra service", nej, då föreslår jag att du gör en egen länklista. Det är hur enkelt som helst!

Nyfiken i en strut sa...

Undrar vad det stod i den där kommentaren som är borttagen.,..,...,:-),;-),...,-,-,(), skriv du som du brukar, du har hur bra flyt och språklig talang som helst, hittar oerhört många språkfel, grammatiska fel, stavfel, ord som används fel, stor bokstav som används fel plus mycket mer hos "förståsigpåarna" som de tyvärr är omedvetna om själva. Men roande läsning är det. Om än elak för den som känner sig utpekad. Jag tror att de skulle behöva din hjälp en hel del, särskilt i det "vetenskapliga" skrivandet;-). Önskar en trevlig resa till Bornholm och njut av natur, trevlig karl och god mat!

Ulrika sa...

Nej, jag ska inte skriva det jag först tänkte, mer än att det är löjligt enkelt att göra sin egna länklista. Punkt.

Elisabet - keep on med att göra det du gör så bra så bra!
Och jag hoppas ni får en uuunderbar semester!!

Kerstin i Dalarna sa...

Ha en underbar semester på Bornholm :-D
Finns nog mycket att se trots att ön är så liten. Har iaf sett fina program om naturen på TV´n från Bornholm. Ät gärna lite god fisk åt mig ;-)

Ruta Ett sa...

Äsch, länklista kan man göra själv. Jag tycker att det är kul att läsa dina texter och länkar hittar man på så många andra ställen.