lördag 1 augusti 2015

Dag 1 ....

Och jag mötte fröken Cikoria ..
 
Efter en rejäl elstöt mår man så här bra.

Igår agerade jag färdtjänst; lämnade pv på akuten och hämtade honom på hjärtinensiven.
Då var han pigg och alert.
Själv hade jag varit hemma från affären liggandes i nåt som påminde om migrän.
Sov i timmar!

Det blev en stunds väntan på läkare som skulle säga att allt var okej, och under tiden togs EKG (maskinen krånglade hela tiden ...det är tur att det inte var bråttom) och den manlige sjuksköterskan sa, när jag undrade om det var någon skillnad när det gäller män och kvinnor, ja, när det gäller infarkter och annat ..., att "oh, det är nästan enbart män på hjärtintensiven!"

När jag en stund tidigare letade efter pv och försiktigt kikade in i salarna på avdelning 42, så såg jag verkligen enbart män som låg på sina sängar. Om detta pratade vi en stund. Vad beror det på? Livsföring? Röker män mer än kvinnor (egen erfarenhet från affären säger att numera är det jämnt fördelat) och alkohol ..?, ja, där är det kanske en övervikt för män, men för övrigt? 
Rent generellt? Är män av ett klenare virke, kanske?


På väg hem från sjukhuset bad den nu krye sambon - med körförbud i 24 timmar efter att ha sövts -, att jag skulle svänga ner till Skallkrokens hamn i Haverdal, där han erbjudits en båtplats.
Så det gjorde vi, svängde av från kustvägen och tog sikte mot havet.
Så här ser det ut där.
Det blåste alldeles oerhört ..., och i vattenbrynet gick för mig okända sjöfåglar och letade efter mat.
Ja, okända är dom inte, men jag kan inte namnet på dem.
Nån slags tärnor, måhända?


För mig är renfanan en höstblomma.
Stooora bestånd såg vi överallt!



Jodå, den plats han erbjudits var verkligen tom och låg längs första bryggan.
Glappet mellan själva bryggan och där båtarna ligger är ganska stort, så det vill nog till att man har en högre pall eller nåt sånt med sig; annars lär risken vara uppenbar att kvinnan som gav kassaskåpet ett ansikte faller och slår ihjäl sig.

Idag är första semesterdagen.
Egentligen ledig helg, men jag räknar den till semester, så känns den längre.

Pv brukar säga att "jag vet ingen som är så duktig på att lura sig själv, som just du Elisabet!" och så är det nog. Men jag lurar vidare, det här får vara dag 1 av en 9 dagar lång ledighet. Eller kort.

Inget regn just nu, däremot en jamande Sigge Nilsson som vill ha mat och det bums!

Och länklistan lägger jag in senare idag, som den är.
Eller var.
Har någon kanat ur, så skicka ett mejl och påminn mig!
Det är nästan omöjligt att komma ihåg vilka man besöker.
Bloggeriet är inget livsviktigt (va? är det inte ..?) och ska vara en glädje och öppna dörrar.

qi: jag hittade inte din bloggadress! Du får gärna mejla mig!
Motvillig blogg som inte uppdaterat sedan november .., om du börjar om att blogga, så hojta!

Trevlig helg till er alla!



4 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Här i Helsingfors är det sovmorgon. Ända till klockan 8. Trevlig semester!

Elisabet. sa...

Tack Bert! Solen flödar .., det ska nog bra, ja, även om det nu inte är solsken hela dagarna. Ha det så gott själv!

Mian sa...

Självklart säger man att semestern börjar direkt när man går hem, så gör jag alltid! Ha en riktigt skön ledighet. Njut! Men det behöver jag inte uppmana dig, det vet jag att du gör ♡

Turtlan sa...

Håller med du, semestern börjar idag och slutar på en söndag. Så tycker kag också men inte M. Vi diskuterade nämligen exakt detsamma när vår semester började!

Grattis till båtplatser. Kassaskåp och båtar är en mindre bra kombo. Men lite bättre har det blivit hälsar det här kassaskåpet...

Ang män och hjärtinfarkter så visar forskningen att män oftare vårdas på en hjärtintensiv än kvinnor som får hjärtinfarkter. Kvinnor vårdas oftare på en "vanlig"vårdavdelning då. Kvinnors hjärtinfarkter är oftast svårare att upptäcka så de missas också oftare. Överhuvudtaget får män mer kvalificerad sjukvård än kvinnor. Män tas mer på allvar när krämpor kommer. Men i det här fallet så var det ju jättebra att PV fick bra vård och omsorg :-) Var rädd om honom!

Så nu nog med forskningsresultat! Nu är det semester och då struntar vi i sånt. Aloha!