tisdag 3 oktober 2017

En tisdag ...


Och Evald och Valdemar har namnsdag.
En enda Evald har jag vetat av; nämligen Evald Eriksson i Malå.
Den oftast så glade "Valle"Stenlund i Malå, heter han egentligen Valdemar?
Kanske.


Nåväl. På Evalddagen tar jag hundarna ner till stranden.
Nelly får gå lös och Harry känner doften av löptikar och är oregerlig.
Det blåser nåt oerhört.


En bra stund blir vi där.
Gör ingenting.
Och det doftar tång och hav och man blir len om kinderna.


Nelly tycker inte om blåst och vill gärna vända hemåt.
Så det gör vi, efter en stund.


Och upptäcker en liten, liten orm som slingrar sig på grusvägen.
Kanske femton centimeter lång eller kort?


Att vara orm måtte vara en dröm om man bor i Halland!
Här är gott om stenrösen och gärsgårdar och berghällar med skrevor.

Alldeles intill den här muren, finns en liten myrstack.
Full aktivitet rådde där vid tiotiden!

8 kommentarer:

AP sa...

Nix, han heter Valter :)

Elisabet. sa...

AP: skrattar gott för mig själv! HUR kunde jag tro att det var Valdemar!?

Bert Bodin sa...

Snygg äsping. Unge.

Elisabet. sa...

Bert: ja, att det var en unge är jag övertygad om. Nu har alla dessutom förvissat mig om att det var en huggorm.

Evas blogg sa...

Jag som har ormfobi tyckte ändå att den lilla äspingen var ganska fin.

Elisabet. sa...

Evas blogg: ja, jag är ingen fantast av ormar, men den var riktigt och så var den ju så liten!

Rexxie sa...

Jäsiken så många Stenlund'are det finns i Malå?! 43 stycken! Hur stort är Malå egentligen?

Jämförelsevis så finns det 48 Stenlundare i Västerås... (som är 40 gånger så stort som Malå om man jämför antal invånare)

Elisabet. sa...

Rexxie: ,-)
Så typiskt dig att kolla upp den saken! Många Stenlundare hemma är av samesläkte, tror jag mig minnas, men det har ju ingen betydelse i sammanhanget.