måndag 6 november 2017

När man har restaurang ....



I flera års tid har jag ägnat mig åt att servera småfåglar solrosfrön, ja, höst och vinter och lite på våren också. Fröautomaterna har varit många och av olika kvalitet.
Den här (bilden här ovanför) var fin, men där lossnade handtaget tämligen snabbt.
Aj, aj.


Denna, med tre olika rör (en för talgbollar eller bröd) fungerade ett tag, sen lossnade även det handtaget, men det kan man ju enkelt åtgärda genom att trä i en tunn ståltråd.
Dåligt ändå, tycker jag.


Men suveränt bra var den här från K-Rauta! (tack Bert!)
Så enkel och lätthanterlig!


Man vrider bara locket ett åttondelsvarv - klick - så sitter det fast.

Här kan man se mera av hur den ser ut.
På K-Rautas hemsida står det att den kostar 129:-, men var den verkligen så dyr?
Dom låg i en jättestor korg/låda och jag minns att jag tyckte att den var billig.


I eken, den som pv:s pappa en gång planterade, hänger fågelbordet, som egentligen är mer som ett hus. I flera år har det fungerat jättebra (man lyfter på taket bara och fyller på med frön), men nu är själva huset på väg att krackelera.
(Vad heter fågeln .., nu kommer jag inte på det, den som har näbben i kors nästan!)


Och ett av fågelhusets fönster har helt enkelt hamnat på marken!
Nej, dags att hitta ett nytt hus till dem!


Herr Fasan med tre hönor kommer också på besök nu på morgonen.
Det var likadant i fjol .., kan det vara samma familj?
Och nästan omöjliga at upptäcka är hönorna, som smälter in så fint bland löven.
(Skygga till tusen är dom också .., såååå försiktigt får man röra sig, annars flaxar dom skrikande iväg).


En sån här var det: en stenknäck!

4 kommentarer:

Rexxie sa...

Korsnäbb?? :-)

Elisabet. sa...

Rexxie: jag googlade på korsnäbb först av allt, men njaaa, den har nog inte näbben i x, det är samma fågelsort som pv hjälpte i somras, som hade fått skräp i näbben.

Bert Bodin sa...

Fröautomater är faktiskt ofta av dålig kvalitet. Jag har fått byta ut flera stycken på några år.

Den där affären Krauta, undrade jag vad det var för en. Men jag kom snabbt på att det var "K-Rauta" du menar. Namnet betyder egentligen "Keskos järn". En järnaffär, alltså. Som ägs av Keskokoncernen.

Nödvändiga kunskaper, eller hur.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: nej, jag tror inte alls att du funderade vad det var för butik ,-) Jag ska genast ändra!