onsdag 8 november 2017

Tack vare Rexxie ...



I ett tidigare inlägg - det handlade om fröautomater - kommenterar Rexxie så här:

Kollade på den här och kom och tänka på dig och fågelmatningen!

"Come, buy my bags full of crumbs.
Come feed the little birds, show them you care
And you'll be glad if you do.
Their young ones are hungry,
Their nests are so bare;
All it takes is tuppence from you."
Feed the birds, tuppence a bag,
Tuppence, tuppence, tuppence a bag.


Den sången (sååå vacker!) finns i ett medley i filmen här ovanför och den gjorde mig så glad, så glad! Och musiken - tänk - är inspelad vid avslutningen av Last night of the proms, och då stod vi ju i Hyde Park och sjöng med, just då, 2014, då vi var i London tillsammans med Anna, Micke, Maria, Emma, pv och jag själv och några kompisar till Emma. (Maria var dock den enda som gjorde oss sällskap kvar tills föreställningen var slut - där fick hon allt några pluspoäng ,-).

Kvinnan i den röda klänningen som sjunger så vackert är Ruthie Henshall, född 1967.
Arrangemanget är gjort av Anne Dudley och det är ju helt makalöst vad den människan hunnit med!





Av bara farten halkade jag in på Sound of Music, filmen som jag väl sett minst tio gånger, om det räcker. Det är likadant med den .., man (jag) blir bara så lycklig och kan sjunga med i nästan varenda melodi!
Och så hittade jag den här filmen - av dålig kvalitet, men ändå -  återföreningen mellan Julie Andrews och alla barnen von Trapp .., ja, från filmen! Härligt!

Tack Rexxie!
Allt detta tack vare dig!



Anne Dudley som jag skrev upp lite längre upp här, hon är kompositör och man faller nästan baklänges när man ser hur mycket musik hon har skapat!



Och här, musiken till Downton Abbey!

8 kommentarer:

Babsan sa...

Jag älskade Sound of Music.Hade familjen Trapp som klippdockor som fanns i Hemmets journal tror jag.Fick dem av granntanten Tant Inez som jag älskade att vara hos.

Bert Bodin sa...

Jag är nog den enda nu levande (och något äldre) människa som INTE sett Sound of music.

Vad har jag missat?

Elisabet. sa...

Babsan: och jag drömmer fortfarande om att få vara med på sing-a-long med musiken från filmen!

Bert Bodin: det är du nog inte ...,-)
Jag tror helt ärligt att jag fortfarande skulle tycka om den .., det var härlig musik och vackert och romantiskt och Julie Andrews var ju som klippt och skuren som barnflicka!

Rexxie sa...

Bert: jag har inte fått intrycket av att du är någon större musikalänlskare... men om du nu ska ge dig in på det området så är Mary Poppins roligare (och då får du nöjet att lära dig säga Supercalifragilisticexpialidocious också)... :-)

Bert Bodin sa...

Tack för erbjudandet, Rexxie. Men jag avstår gärna.
😎

Anders sa...

Appropå musikaler hoppas jag att ni inte missade Grotescos geniala musikal Flyktingkrisen - en musikal ?!

Helt genial!

https://www.svtplay.se/video/15723684/grotesco/grotescos-sju-masterverk-sasong-3-flyktingkrisen-en-musikal

Elisabet. sa...

Rexxie och Bert Bodin: jag tror inte att jag nånsin skulle fixa att sjunga och uttala det ordet samtidigt ,-) Jag ÄLSKAR Mary Poppins-musiken!

Anita sa...

Härligt att se reunion-filmen med skådisarna i Sound of Music! Det var en underbar film som verkligen gjorde mig lycklig på sin tid. Tack Elisabet!