tisdag 30 januari 2018

Tisdagsprat ...


Tisdagmorgon.
Tidigt telefonsurr med båda döttrarna.
Först hon som har arbetat natt ..., är på väg hem och nu berättar om fartfyllda timmar på en intensivvårdsavdelning.
Det är som att ta del av brittiska programmet Akuten, men utan bilder.

Dålig bild från datorskärmen .., men ja, den får vara med.

Fem minuter senare är det lillasysterns tur.
Hon har semestrat i Sydafrika och har mycket att berätta om livet i och omkring Johannesburg, där hon och Micke hälsat på hos före detta arbetskamrater från tiden i Ghana. Intressanta reflektioner..
Det blir också prat om den nya podkasten StudioDN.


Himlen är liiiite ljust blå när jag kliver upp.
Står en stund vid fönstret och tittar ut och längtar efter sommar och grönska. 
Att kunna gå barfota på gräset.
Simma i havet.
Längtar efter det som bilden visar, om än inte dom mörka molnen.

Pv planerar och har sig.
Ställer upp fyra olika alternativ när det gäller att ta ut sin pension. 
Beräknar. 
Ja, tänk om man visste hur långt ens liv blir, då vore det så mycket enklare (och värre!). 
Men enklare ..., detta att planera. 
Att han ska sluta efter sommaren, det har han i alla fall bestämt.



Han har hunnit med mycket, den gode pv, under dom senaste åren.
Byte av panel och fönster, målat om, byggt ett härligt uterum.
Nu, när han blir ständigt ledig, tänker han ta sig an den gamla inglasade altanen, den som skymtar längst till vänster på bilden.

Det ska förvandlas till ett stort vardagsrum med utsikt över hästhagarna.
Nya väggar, nya fönster, golvvärme.
Helt vansinnigt egentligen; andra i samma ålder flyttar från hus till lägenhet, pv bygger ut.
Men det blir bra, tror jag.
Dels att vi får ett rum som har utsikt - inte mot en stor kulle och inte mot aldrig så vänliga grannar - utan med mer fri sikt. Åååå, så ljuvligt!
Och så håller han sig sysselsatt.
(Lägg därtill att herrn ska röja i garaget och ordna sig en snickarbod).


Tänker lite extra på den värmländska Turtlan idag, då jag nu på morgonen såg hennes före detta arbetskamrat i SVT:s Morgonstudion.(Hon var också med den där dagen .., och kämpade för att rädda liv). Idag väcks alltså åtal mot Rakhmat Akilov - mannen som körde lastbilen på Drottninggatan -. Turtlan ska så småningom kallas som vittne och berättade på instagram om sin ångest inför detta.
Det här att allt rivs upp igen.
Dom här blommorna är till dig, allra käraste Turtlan.
Eller Annika.

Ja, så kan en vanlig tisdagmorgon i slutet av februari te sig.
Två hundar och en katt sover gott.
Småfåglar flyger fram och åter vid fröautomaterna.
Och jag ska skriva ett tackbrev till en tjusig madame i Lund.


6 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Apropå bygga och renovera: Jag såg delar av Husdrömmar igår på SVT1.

Där var ett "äldre" par, som plötsligt kom på att "ska vi göra någonting, så ska vi göra det nu". Påminda om livets skörhet p.g.a. en vän, eller bekant som blivit allvarligt sjuk.

Alltså byggde de om ett gammalt fårhus, där det låg gammalt skräp, gödsel, med mera, till en fantastiskt vacker bostad. Det senaste året hade de också byggt till ett litet "orangeri", ett uterum.

De var väl i sextioårsåldern, kan jag tro.

Så bygg om ni!

;-)

Elisabet. sa...

Bert Bodin: vi såg det också och jag bara gapade, så vanvettigt vackert - så enkelt och rofullt - blev det! Men så var ju han också arkitekt och hon inredningsdito ..-)
Och jo, så länge vi är friska och krya kan vi ju bo så här. Jag älskar ju lugnet. Och har ni vägarna förbi någon gång, så är ni såååå välkomna, Bert!

Rexxie sa...

Och jag ska flytta in i "mitt hus" när jag blir i sextiårsåldern... :-)

Ulrika sa...

Och jag har ledig förmiddag och har först haft en lång (jag kliver ju upp vid 5 varje dag för att vara "taxi") och låååångsam morgon med stickning och nu har jag farit omkring som en virvelvind och städat. Nu doftar det citronsåpa här. Underbart! Underbart efter sjukdom och trötthet att äntligen ha iaf liiite ork.

Jag bor verkligen inte stort nu (Chrille och jag delar på en tvåa på 60 kvadrat) men planen är att när vi inte ska kampera ihop längre så ska jag bo ungefär så här:
http://www.landetsfria.se/artikel/123886
...så då blir det ännu mindre yta. Underbart!! Jag är så trött på en massa yta jag ändå inte använder (har man ont blir det för mycket städning även i en tvåa) och jag är så vanvettigt less på prylar! Jag har långt färre ägodelar än de flesta jag vet och ändå känns det som jag har alldeles, alldeles för många. Målet är att bara ha saker som verkligen används, och så få av dem som möjligt.
Det är frihet för mig.

Anonym sa...

Kanske att även en tisdagsmorgon i slutet av JANUARI kan te sig så.
Jag kunde inte låta bli att påpeka....
Solbritt

Turtlan sa...

Tack kära du för rader och tankar! Ja denna dag har varit tuff! Vill ju inte detta!

Jag har sett rapport där Pernilla också var med i. Starkt!

Jag är t o m med målsägande. Mirdförsök tror jag det går under. Oj oj. Får veta mer på fredag från advokaten.

Nervöst? Oh yes!

Kram o tack o kram