fredag 9 mars 2018

En förmiddag ....


Läser gårdagens dagstidning.
Det är pv som har nappat på en superbillig testprenumeration (för vilken gång i ordningen, kan man undra ...), den här gången på Svenska Dagbladet. Jag tycker om den, men saknar DN, kanske för att den känns lite lättsammare.
Och jag tänker så här: torsdagen den åttonde mars - på Internationella kvinnodagen - då vimlar det av minnesord över män på familjesidan. Nio män och en kvinna.
Nej, jag är ingen vän av kvotering vad gäller kön; i alla fall vill jag själv inte tilldelas ett arbete enbart grundat på att jag är kvinna, men hade jag varit redaktör för familjesidan, då hade jag nog letat med ljus och lykta efter kvinnor som fått fylla den sidan, just den dagen - igår -.

Och inte nödvändigtvis kvinnor som gjort storslagna karriärer, nej, helt vanliga vardagskvinnor som inte längre är i livet. Unga, äldre.

Jag minns fortfarande minnesordet över den före detta städerskan som gjorde så rent och fint i korridorer och salar på Malmö Allmänna Sjukhus - det var den kvinnliga överläkaren som skrivit så varmt om den kvinnan och vad hon hade betytt för arbetskamrater och patienter - och hon beskrev hur många människor som gick ut och in från salen där den f.d. sjukhusstäderskan då tillbringade sina sista dagar ..,  alla för att ta ett sista farväl.


Annat i dagstidningen.
En helsida eller mer om haiku-dikter.
(Jag får det inte till 5-7-5, utan till 4-6-4).


En gång i världen gick jag en skrivarkurs hemma i Malå - åååå, så mycket prestationsångest den kursen framkallade - och där skrevs det haikudikter.
Jag - som är så mångordig - tycker om dem!

Foto: Yvonne Åsell

Annat läsvärt.
I Sälen ägnade sig Patrik åt att på avstånd bistå vid redigeringen av en tidning han är redaktör för.
Såååå intressant det var att stå lite vid sidan om och titta på!
Det handlade om att flytta linjer ., att textblocken skulle komma på rätt plats ., om avstavning av ord och mycket annat. Och hur bilderna skulle komplettera texten! Ja, men det var hur spännande som helst att se hur det går till!

Under tiden i Skåne hade vi Sydsvenskan som dagstidning.
Jag älskade den!
Och längst uppe till höger på sidorna stod alltid namnet på redigeraren, vilket jag tycker vittnade om respekt för den yrkesgruppen som är sååå viktig för en tidning!


Med posten igår kom även ett postens vykort - ett sånt där man själv väljer motivet -.
Emma, som befunnit sig i Thailand och Bali i drygt två månader, visste förstås vad som hade hänt Nelly och nu kom alltså en liten trösthälsning med bild från många år tillbaka - minst tio - där hon själv står med Nelly vid någon fotbollsplan.
(Tack också Eva på Frösön för ditt fina kort! Det kom också igår.)


Idag klockan 15.00 ska jag träffa kvinnan som stoppade mig vid fruktdisken i affären och sa att hon hade nånting jobbaktigt - men inte den vanliga schemalagda varianten - som skulle "passa mig perfekt", ja, jag var som "klippt och skuren för just den sortens arbete!" sa hon.

S o m  jag undrar vad det kan röra sig om!
Nåväl.
I eftermiddag vet jag.

Och snön fortsätter att falla.
Det är som om det aldrig tar slut.

4 kommentarer:

gunnar i vaplan sa...

Här i Vaplan/Jämtland faller också snön fortfarande och det började i november förra året :-) /Gunnar/

Elisabet. sa...

gunnar i vaplan: stackars er! Men i november och december och kanske även i januari och februari, då får det ju verkligen snöa, särskilt i Jämtland.
Det får iofs snöa här också, men i mars bruuuuukar det vara lite mera våraktigt och då vill i alla fall jag gärna ha barmark. Men jag förstår dig.

Babsan sa...

Gud så spännande rapport kommer hoppas jag😘

Elisabet. sa...

Babsan: friherrinnan gissar på telefonförsäljning ,-)
Ja, då är det kört, för en sämre telefonpraterska än jag själv finns inte. Det är liksom inget döprat .., och hastiga avslut ,-)