onsdag 5 september 2018

Småprat ....

På morgonens familjechatt skriver AP så här:

Sitter på t-banan. En pappa förklarar länge för sin dotter varför man inte ska rösta på Sverigedemokraterna. Hon lyssnar, lyssnar, lyssnar och sen säger hon: "Jag längtar till lördag. Då ska jag köpa godis".

Och då tänker jag automatiskt på lillflickan som intervjuades i SVT:s nyhetsprogram, då, den där dagen när Öresundsbron invigdes och människor fick promenera över bron, till andra sidan. 
Reportern har fångat en pappa och hans dotter och först får pappan berätta om glädjen över bron och vad det förhoppningsvis kommer att betyda för danskar och svenskar. Förbrödringen, liksom.

Så sträcker reportern fram mikrofonen till mannens dotter som kanske då var fem, sex år och frågar: "Vad tycker du om bron?" och han säger det med den där rösten som man ofta har när man pratar med barn. 
Då tittar flickan på honom, böjer sig fram mot mikrofonen och säger allavarligt: "På måndag ska jag börja simskola!" 

Ja, vad är en Öresundsbro i jämförelse med att börja simskola!
Vad är politiskt prat i jämförelse med att få godis på lördag!?

 Å, jag älskar detta med ungar som lever i sin egen värld! 

3 kommentarer:

WalkaboutSweden sa...

Underbart!

Elisabet. sa...

Walkaboutsweden: ja, jag älskar det! Ungar är så .. oförutsägbara!

Cecilia N sa...

På tal om det:

https://m.youtube.com/watch?v=hcxwTgEC7IM