lördag 24 november 2018

Dagens fönster ...


... finns i ett litet gult hus beläget nära en liten bäck som mynnar i havet.

Ja, det är Britt och Eckes lillstuga.

Igår var vi bjudna på lunch just Britt och Ecke, fast då i stan, där dom bor vintertid.
Det blev dragonkryddad kyckling med sky/sås .., kokt potatis och en härlig vintersallad.
Till efterrätt äppelkompott med vaniljsås.

Hela deras hem är så ..., smakfullt, om man nu kan diskutera vad som är smak och inte.
Men i mina ögon .., jo, verkligen vackert!

Vid matbordet hänger gardiner från Jobs i Dalarna (mönstret på tyget är som en sagobok, jag tror först att det är Joseph Franks mönster och man kan sitta hur länge som helst och titta på alla blommorna som slingrar sig längs tyget.) och vid köket, på väggen, hänger en inramad affisch som barnbarnet Saga har gjort i unga år och i uterummet, där det aldrig fryser, står en jättelik kamelia i kruka och där finns såväl citron, - som apelsinträd, ja, det är så fint!

(Ecke berättade att gardinerna var en gåva från honom till hustrun, han hade arbetat extra på nåt vis och inkomsten därifrån ., ja, det blev till gardiner och när jag tittar på meterpriset förstår jag varför).

På väggarna hänger bland annat Britts akvarell-alster .., och i det jättelika vardagsrummet står en helt ljuvlig klocka, en "grandfather´s clock", från Edinburgh! Men nåt så otroligt vilken vacker klocka! Den ska jag fotografera när det är bättre ljus .., men pv hjälpte i alla fall till att få igång den.

"Men det är ju underligt, vi har haft klockan här i alla år och du är den första som kommenterar den!" sa Britt häpet.

Sen får vi veta att dom även hade en "grandmother´s clock" - en något mindre variant - men den har en av sönerna tagit hand om.



Googlar på grandfather´s clock och hittar då detta.
Ja, jag känner ju igen melodin, men kan inte komma på titeln.
Pv gör det på en gång.

Inga kommentarer: