måndag 28 januari 2019

I ottan .....



Flera kvällar i rad har jag gått i säng tidigare än vanligt.
Inte av någon särskild anledning; kanske att jag helt enkelt har känt mig trött.
Det har också inneburit att jag vaknat betydligt tidigare och känt mig vansinnigt pigg!
Då händer det att jag först ligger och småpratar med Harry (som inte är pigg) .., gosar lite med honom och känner hur mycket han betyder.
Jag har ett litet - nästan läkt sår - på vänster arm, just där slickar han länge, länge och omsorgsfullt.

"Så hemskt, så gräsligt äckligt!" kanske nån tänker.

Ja, men inte jag.

Och så lyssnar jag till P1 och Vetandets värld från den 25:e januari, där den nya (s)-märkta ministern för forskning - Matilda Ernkrans - (för övrigt tydligen från Hallsberg .., kanske någon du känner mossfolk?) utfrågas och presenterar sig.

Ska vi i vårt land syssla med spetsforskning eller en bredare variant ..? frågar programledaren.
Och hon undrar om ministern kanske känner till Emmanuelle Charpentier (det är henne filmen längst uppe handlar om, se den gärna, den är inte lång!) och nej, det gör hon inte, men får rådet att att ta reda på lite om denna forskare.

Emmanuelle Charpentier fick uppenbarligen forska med "lösa tyglar"(bland annat på Umeå universitet)  och kom då - efter hand - fram till det hon och hennes forskargrupp prisats så för.
Här en länk som förklarar vad hon sysslat med.


Annat av värde.
Igårkväll råkade jag hamna på Kunskapskanalen som visade det här härliga paret på kanaltur i Indien; närmare bestämt i Kerala. Jag har sett mängder av tidigare program från deras olika kanalfärder och det är alltid lika intressant!
Paret är - om ni inte känner igen dem - Timothy West och hans fru sedan evigheter tillbaka, Prunella Scales. Båda välkända brittiska skådespelare.

I dom här programmen åker dom runt på olika kanaler; ofta med Tim som kapten och Pru - som på ålderns höst drabbats av vaskulär demens - följer med. Programmen blir så .., ja, dels får man ju se nya miljöer och så är samspelet dem emellan en fröjd att skåda.

Sms:ade Bert i Luleå igårkväll och tipsade om programmet, men han var redan på banan och visste vad det handlade om.
Är någon intresserad, så finns här en länk till dom olika avsnitten (Göta Kanal, t.ex. där har dom också varit!). Rekommenderas varmt .., i alla fall om man tycker om annorlunda resereportage, så där lite bortom allfartsvägen!

Vill du veta mera om Prunella Scales .., så finns här en länk.

Och om Timothy West kan man läsa här.

Nu ska jag gå ut med Harry!
Ajöken, sa fröken.

4 kommentarer:

Turtlan sa...

Då säger jag tack för tipset. Sett ett avsnitt men senglönt bort kolla på fler.

Hälsningar från kanalvännen :-)

Elisabet. sa...

Turtlan: pv och jag har ikväll tittat på avsnittet från Göteborg tills dom når havet. Nästa blir Sthlms skärgård.

Åse sa...

Tittar också på kanalresorna. så fina och intressanta

Elisabet. sa...

Åse: visst är dom! Och LÄRORIKA! (Känner igen mycket också från mammas tidiga demens ...).