torsdag 31 januari 2019

Tolv i stället för ett ....



I morse stod jag inte i så värst hög kurs hos den käre pv.
Jag hade nämligen igår - mitt i det jag ägnade mig åt fiskesoppan - släppt ut harry och höll koll på honom via köksfönstret, det som jag mellan varven öppnade och hojtade till honom  att hålla sig hemma. Problemet var att jag glömde stänga samma fönster, så där ordentligt, med hasparna.

Vid femtiden i morse skulle jag kolla om pv försovit sig och jag tyckte att han låg invirad i alla täcken och nog var det väl ovanligt kyligt i övrehallen .., det kom liksom isvindar nerifrån.
När pv så stigit upp och gått ner, kom han lika raskt upp igen. Jag hörde på stegen att nu var det nånting på gång .., kanske hade sigge varit i slagsmål eller nånting?
Så var det inte.
Fönstret hade stått på vid gavel i köket och termometern visade på + 13 grader.
Om jag säger som så .., så var pv inte gott humör, men det är tur att han inte är långsint.
Dessutom bad jag om förlåtelse.
Det mest förunderliga var ju att inte blommorna hade frusit, men nej då .., dom var hur fina som helst!

Och så blev det jobb från kvart i åtta (jag var där kvart över sju) till ett - var det tänkt - men vi för många på plats, så jag fick tacka för mig redan vid tolv. Underbart!
Men nu blir det jobb även i morgon, samma tid och så lördag då, då jag själv har lovat att ställa upp för Emma. Då har jag alltså arbetat fem dagar på raken den här veckan.


Det blev en bra dag.
Ombyggnaden av butiken börjar på  a l l v a r  på måndag, men redan nu rivs det och förbereds för en provisorisk entré och lite annat. Det var kassajobb, men ovanligt lugnt .., och någon hade fyllt på cigarettskåpen så där var inget att göra .., och i delikatessen kamperade Marie och Ebba och gjorde semlor och allmänt fint i disken .., Karolina var i mejeriet och lite överallt, jo, det var trivsamt.

Hade kunder norrifrån.
En himla storvuxen man från - ursprungligen - Luleå (lugn och trygg såg han ut att vara, tog direkt igen var jag själv kom ifrån) .., en annan man var från Medelpad .., en rar kvinna från Jämtland, plus fyra grannar härifrån Stensjö. Bara två av dem kände jag igen; den ene var Pelle som brukar ha konstutställning i Lilla Stensjö och han har - på läkares inrådan - slutat att röka och jag tycker att han gör det såååå bra! Den andra var Jeanette, sjuksköterska i Halmstad, hon bor i det första huset på Ejdervägen, det som en gång var blått och nu vitmålat och så fint.
Dom övriga två kände jag inte alls igen, men dom visste precis.
Å, sånt känns pinsamt, men dom bor andra sidan kustvägen, på Vitabergsvägen, och där är jag inte direkt hemmastadd.

Och en sak kan jag ju säga: att gå i pension och hoppa in extra, det är som att plumsa omkring i ett hav av vänlighet. Precis så är det. Kunderna är så vanvettigt snälla och rara!

Nu är jag i alla fall hemma .., har varit ute med harry, ätit fisksoppan från igår .., eldar för fulla segel .., funderar på att köra till Slöinge och hämta bokpaketet från Adlibris, men då kanske jag måste börja om med eldningen .., nja, det får vänta tills i morgon.



1 kommentar:

Anonym sa...

Min ICA-butik bygger också om/ut!
Tycker det är toppen att dom satsar på framtiden, nu när jag har gångavstånd dit:-)
Lite rörigt under tiden men det är det värt ♡
Kerstin i Dalarna