onsdag 30 januari 2019

Onsdagmorgon ....

Alla lämnar vi spår efter oss. Av alla de slag.

Och snart dags att ge sig av till ännu ett pass i affären. Det är många som är sjuka och två är på holiday i Thailand. Idag blir det förmiddag och sen hoppas jag på två lediga dagar, för lördag har jag också lovat att ta Emmas pass.

Igår blev en sån bra dag.
När klockan var tio ringde Pernilla från jobbet och undrade om jag kunde ta ett pass från tolv till sex. Underbara friherrinnan hämtade och lämnade mig (pv hade bilen) och sen var det full fart.

Först detta att ta hand om frukt,- och gröntleveransen, sen mejeriet en stund och sist av allt kassan.
Många härliga kunder!
Där var den äldre (rejält mycket äldre) kvinnan som ville ha hjälp med att faxa ett uppsägningsbrev till en dejtingsida (min yngre kollega hade ingen aning om vad en fax var ..., där märktes vår åldersskillnad), men det krånglade med mottagarens telefonnummer och vi stod en stund och pratade, den där så rara kvinnan och jag själv, ja, det handlade om för, - och nackdelar med dejtingsidor, nånting som jag själv har erfarenhet av, även om det är länge sedan.


Och så upptäckte jag ett soligt ansikte vid godishyllan .., ååå, det var Liv, kanske nio år och jag blir alltid så glad när jag ser henne!

Och där var mannen som berättade att han hade varit på magnetröntgen och nu hade det upptäckts att han har diskbråck och annat elände i ryggen .., om det pratade han en stund.

Och där var kvinnan som arbetar som arbetsförmedlare men nu var varslad och kände en viss oro, men inte alltför stor ändå.
"Nej, jag ser det mer som en utmaning, detta att få börja om på nytt, att göra nånting helt annat!" sa hon.

Glädje och elände, allt hullerombuller!

Ute på lagret kan mycket hända.
Hur väl minns jag inte när chefens dotter hade varit med när hennes häst avlivades och hur hon stod vid dörren till fruktkylen och grät så förtvivlat och jag hade all möda i världen att inte börja gråta själv!

Eller som igår, när C:s farfar hade gått bort (eller helt enkelt dött) och hur hon så förtvivlat kramade om Bodil, fick lämna delikatessen och gå hem för dagen.
Alltid så mjuka, goa C och med sån sammanhållning i släkten!

C och C. Rara töser båda två. Mjuka och rara. Ambitiösa.
Idag ska jag kampera tillsammans med vår andra Cornelia, hon som står till vänster på bilden.
Hon är numera ansvarig för frukt, - och gröntavdelningen och när jag nu har kassan, är hon kassajour och den som löser av mig till rast. En komplett ängel är hon!

Kom hem vid kvart över sju igår och vi var precis lika trötta, såväl pv som jag själv.
Han hade dessutom stigit upp i ottan och kört drytgt två mil skidor på det som sommartid är Ringenäs golfbana, men som på vintrarna blir en slinga på 700 meter. Runt-runt-runt-runt hade han åkt!

Innan klockan var halv tio hade vi gått i säng!

Ajöken, sa fröken!

2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Men Eliiiiisabet !!! ".. på holiday i Thailand."

Aja baja.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: ja, jag tycker det låter mer som semester :)