onsdag 30 januari 2019

Snart februari ....


Så här ser det ut här hemma - frånsett att jag inte längre har minsta lilla solbränna -, vi går omkring med var sin namnskylt. På pv:s står det VIKARIE.

Ibland kommer han hem och är såå frustrerad. Mest är det när han är "resurs" och alltså inte själv håller i lektionerna. I vissa klasser arbetar eleverna med Ipads och pv säger att när inte den ordinarie läraren ser det, så surfar eleverna runt bäst dom vill på helt andra sidor .., och skyndar sig sedan och ändrar till mattesidan när läraren närmar sig. Så mycket till rejäla lektioner blir det inte.

Om detta pratar vi (han) vid middagsbordet.
Han säger att han får "nippran", men nu är han ju enbart resurs, men längtar efter att själv få undervisa och absolut utan Ipad.

"Fast säger du inget ...?" frågar jag.

Nja, det är ju lite känsligt, som om jag själv skulle lägga mig i hur andra hanterar sitt jobb i kassan.

Själv har jag det enklare.
Idag kassajobb från början till slut och bara liiite påfyllning av varor, det jag hann med.
Onsdag kommer veckotidningar som ska in och därefter returneras, det är posten som kommer med rekommenderade brev och två säckar med varubrev och så allt det andra som har med kassan att göra, men långt ifrån samma stress som när man är två på kvällen.

Pernilla (som har skaffat sig världens sötaste hundvalp!!) fyllde in varor och fick sen sällskap av Emma - svisch, sa det - så kom mängder med läsk och annat på plats! Hur snabba som helst är dom!


Och så har ombyggnaden av butiken satt igång.
Skyltar har satts upp där vi ber om överseende för den röra som det onekligen kommer att bli .., och på måndag ansluter byggjobbarna. Det blir en stor förändring av butiken och säkerligen blir det jättefint! I maj är det tänkt att det hela ska vara klart.



Igårkväll kom pv med idén att vi, i stället för att åka raka spåret till Sälen, tar omvägen via Stockholm och Upplands Väsby, så kan vi hälsa på äldsta dottern med familj .., och så kan jag besöka Liljevalchs och se vårsalongen. Å, så roligt!

Bilden/teckningen här ovanför visar Linnea Johannesson och kanske vill jag inte ha den på väggen, men jag fascinerades av den. Här kan man läsa lite om konstnären.

 Ja, men det ska bli trevligt!

4 kommentarer:

gunnar i vaplan sa...

När jag läser din blogg (och de gör jag varje dag) blir jag lite sugen på att återuppta min gamla insomnade blogg :-)
Förresten, när ni ändå tar omvägen via Stockholm så kan ni gärna också ta en avstickare upp till oss i Jämtland när ni ändå är på väg norrut :-) :-) !

Bloggblad sa...

Jag blir så frustrerad när jag läser om elevernas surfande!

Numera, efter att jag såg hur de gjorde på högstadiet i höstas, tvingar jag mina ”yrk-pojkar” som ska lära sig svenska för att klara jobben, att lägga ifrån sig mobilerna i en låda. Det är svårt....några låtsas att de ingen har, andra beter sig som om jag ska klippa av hela handen. ”Översättning....” säger de. Jag är ett levande lexikon, säger jag. Dessutom kan ni inte stava till de ord ni inte kan som jag säger... och förmodligen finns inte alla moderna svenska företeelser på dari i lexikonet.

För nog tusan ser jag att de skickar sms och kollar fotboll och youtube ideligen. Och är mer uppmärksamma på mobilen än på nåt annat.

Med alla mobiler i lådan är undervisningen lugn och koncentrerad.

Jag har ju varit med som ”extra” ibland. Jag förstår pv, det är urjobbigt när man inte kan lägga sig i när man ser att det behövs.

Elisabet. sa...

gunnar i vaplan: så roligt att du tittar in, ja, det har du sagt förut och det gör mig glad. Jag får ibland mejl där nån försökt kommentera, men det är så snårigt och jag fattar inte, för jag har inte ens klickat om ordverifiering!

Bloggblad: han är mycket mer frustrerad än jag uttryckte det! Och när han berättar hur det fungerar på vissa områden, är det inte underligt att pisa-resultat och annat kanske inte skjuter i höjden.

Anonym sa...

Du/ni är ♡-ligt välkomna till mig i Dalarna! Har du egen "ledig" tid finns både buss och tåg utanför min dörr - nära nog iaf :-)
Kerstin i Dalarna