fredag 13 september 2019

Föryngring .....


Igårkväll fyllde vi termosen och åkte iväg till Skallkrokens hamn, mest för att höra det nu var med den tidigare grundstötte seglaren, dansken Johnny.

Det var inte långt ifrån att jag ramlade baklänges och knappt att jag visste om det var samma person, ty nu hade han ju vilat en natt och duschat och ja, det var som en ny människa!

Vaktpersonalen för kvällen/natten dök upp ungefär samtidigt, så det blev en hel del surr om hur hamnen skulle kunna utvecklas (läs: en av oss visade sig vara egen företagare och tyckte att nån slags pub eller servering borde finnas på plats sommartid .., ja, lite sånt var det ., pv drömmer om en glasskiosk och jag loooog .., han älskar glass och godis!) och lite annat.


Och så frågade jag herr seglaren om det som brukar frågas om, när det gäller händerna.
Så här blev svaren.

Denne Johnny är född i Esbjerg på Jyllands västkust, han är lillebror (två äldre systrar och en lillebror), Tvilling och har vänster tumme upp.

Så har han arbetat som ställningsbyggare på norska oljeplattformar och i yngre år varit på båtar som gick från Esbjerg till Harwvich och när jag sedan kunde se hans konto på Facebook, så verkar han också hålla på med nån form av ekonomi.

Johnny har tre barn, "två gutter och en jente" (han har tillbringat många år i Norge) .., han är ingen fantast av fisk och väljer hellre en köttbit och på den där skalan från 1 - 10, hur man trivs med livet just nu, svarade han utan ett ögonblicks tvekan: tio!


Tidigare samma dag.

I nästan en veckas tid blir han kvar här i Halland .., han har ordnat med digitalt sjökort (men tänk om batteriet i paddan tar slut!) och känner sig tydligen inte orolig inför den vidare seglatsen.

Så var det med herr Pedersen, dansken som arbetat i Norge och tänker sig segla till Pärnu i Estland där han tydligen bor ibland.

8 kommentarer:

Gunnel sa...

Vilken äventyrare!

Monet sa...

Nog för att man hört och sett mycket schabbel under nära 40 års segel- och skärgårdsliv. Människor som riskerat sitt eget och andra människors liv genom sin okunskap om sjöregler, folk som seglat utifrån urrivna kartor ur telefonkatalogen (på den tiden sådana fanns), som gått ut i fel väder, tilläggningar och ankringar som kan verka skrattretande men är direkt farliga. Men den här herr dansken tar nog priset tror jag. Han må vara hur trevlig och charmig som helst men hela historien är ju fullkomligt makaber. Hade det handlat om bilkörning hade han ju inte fått fortsätta, det är därför man kan efterlysa verkligt sjökort för sjökort för sjön som kan konfiskeras vid sådana här beteenden. För att inte tala om vad sånt här kostar skattebetalarna i form av räddningsinsatser!!

Pv vet ju vad detta handlar om och också hur väderförhållandena kan vara i den del av Östersjön han nu ska passera vid den här tiden på året. Man kan just undra hur han kommer att bete sig om han råkar ut för verkliga höststormar, ensam och utan kunskap. Det här är ingen ”äventyrare” enligt mitt sätt att se det, det är bara dumt och oansvarigt. Sjösäkerhet är lika med kunskap och erfarenhet - titta bara på programmet om Atlantseglingen nu där det visar sig en helt tidigare i bild helt okänd erfaren seglare som tillsammans med kaptenen Gurra tar över när det stormar som värst. Alla kändislandkrabborna förvisas under däck, de är till ingen nytta utan tvärtom.

Att jag skriver så här beror också på att jag själv förlorade min mycket erfarna seglingspappa i en segelbåtsolycka när jag var 15 år och han knappt fyllt 40. Det hade ingenting med bristande sjösäkerhet att göra, han och hans kompanjon överraskades totalt av plötslig storm som välte den ganska lilla båten med tung inombordsmotor. Den tog in vatten och sjönk ögonblickligen och drog dem med sig i djupet. I intrasslade rep och linor, apropå min tidigare kommentar!!

Cecilia N sa...

Sjöräddningen är en ideell organisation som inte tar betalt för sina insatser.

Jag beklagar olyckan som tog din far, Monet.

Turtlan sa...

Instämmer Cecilia! Inte ett öre från staten. Man kan vara medlem och får då hjälp med tex bogsering eller liknande även om inte fara eller sjönöd. Är det en olycka, i fara eller annat akut får alla hjälp.

Monet sa...

Det handlar inte främst om min pappa. Inte heller om sjöräddning eller vem som står för kostnader. Det är likafullt extremt dumt, naivt och oansvarigt att bete sig på det här sättet. Här saknas insikt, kunskap och sjövett och det tror jag alla begriper.

Elisabet. sa...

Monet: ja, det är inte så värst klokt att göra som den danske mannen gjorde, men alla människor är nu inte stöpta i samma form och på ett sätt tycker jag att det är oerhört befriande! Jag hoppas verkligen att han når sitt mål!

Monet sa...

Jag hoppas faktiskt bara att han klarar sig. Och inte fortsatt drar in några andra in i det han håller på med.

Monet sa...

Tillägg: sjöräddningen assisterar vid ca 80% av fallen. (Vi är själva med i Sjöräddningssällskapet sedan decennier och vet hur det finansieras). I övrigt går statliga Kustbevakningen in. Och vad det kostar kan man ju enkelt räkna ut. I mitt första svar framgår inte att OM vi hade haft motsvarigheten till körkort på sjön, hade det konfiskerats med omedelbar verkan och mannen förhindrats i sin vidare totalt ansvarslösa och vårdslösa framfart. Det handlar i min värld inte om någon enstaka kuf, stöpt i annan form, utan om att vi alla har vissa grundläggande regler att förhålla oss till. Det här är som att plötsligt få för sig att det är ok att köra på vänster sida och utsätta oskyldiga medmänniskor för stor fara. Vill också säga tack till Cecilia om du ser det här för vänliga ord om min pappa. Det är så länge sedan att det numera inte berör mig i min vardag. Men som synes, när det gäller sånt här, blir jag upprörd och har velat framhäva att saker sker i verkligheten och att sjö, hav och båtliv ska tas med stor respekt.