måndag 30 december 2019

Dagens fönster ...


På alla julkort letar jag fönster.
Här är ett av dem alla.

Det här julkortet har som avsändare Ingalill i Ystad.
Ingalill lärde jag känna dels som kund i affären, men även på ett ganska annorlunda sätt.
Jag hade strosat omkring lite planlöst på gamla kyrkogården i Ystad och kom att stanna till vid en gravsten med en text som var lite annorlunda.


I november 2008 skrev jag så här om gravstenen: 

"Och jag hade ett sådant ..., annorlunda möte med en kund idag.
Så här var det.

För två år sedan, lite drygt, skrev jag på min gamla blogg om ett besök på Gamla Kyrkogården här i stan.

Jag tog bilder av gravstenar som grep tag i hjärtat lite extra och det var särskilt en av dem, som verkligen satte avtryck .., en gravsten tillhörande en ung kvinna som hette Malin och på gravstensplattan stod det ..."Sjö täm ...." och det fick mig att le och att grunna över kvinnans öde.

Och jag googlade och Tobias i Finland som kommenterade hos mig sökte också, men ingenstans hittade vi något om denna för oss helt okända Malin, jo, från advokatsamfundet som torrt och livlöst berättade om kollegan Malin som inte längre fanns.

Men för övrigt: intet.

Tills i förrgår, då jag får en kommentar av denna Malins mamma som visar sig bo i Ystad.
Hon har, på dotterns dödsdag, sökt på hennes namn och hamnar av en slump (Ödet, säger mamman ...) på just det inlägget där bilden på gravstenen finns.

Och så skriver mamman till mig .., ett varmt brev där hon berättar om dottern, vars liv blev så kort och dramatiskt.

Idag på affären kommer en kvinna fram till mig och tar i hand.

Det visar sig vara Malins mamma."

Och det, kära vänner, det var Ingalill i Ystad, hon som skickade ett så fint julkort 

1 kommentar: