lördag 4 januari 2020

Juni 2015 ....
En slags summering.


Juni blir för min del en besvärlig månad.
Jag får våldsamma problem med ögonen - kanske är det allergiskt - och till slut, efter veckor av väntan, får jag tid på ögonmottagningen i Halmstad. Då har jag fått tacka nej till flera arbetspass; det går helt enkelt inte att se ordentligt när ögonen ideligen fylls av tårar.
En bestämd kvinnlig läkare säger att hon ska vidga tårkanalerna och med nånting som liknar en virknål börjar hon krångla sig in i allt det täta. Det ska visa sig att det faktiskt blir bättre efteråt.
Det  k a n  ju också bero på att pollensäsongen börjar avta.


Ibland i juni månad hälsar vi på hos Ecke och Britt. Här kollar pv om de möjligen är en fästing i Harrys päls. Nej, det är det inte.


Och jag plockar in de allra vackraste blommor jag vet .., dom som jag hittar ute i det fria!


I mitten av juni tar pv bilen och kör till Motala, det är där starten för Vätternrundan ska gå av stapeln. Han ger sig av vid midnatt och får till sist en sluttid på drygt tolv timmar.
Bra gjort. Trettio mil på cykel. Jag säger bara det.


Och Ulrika och Rickard besöker Gunnar i Jämtland!


Den sextonde juni 2019 ser det ut så här i Stensjö.


Tillsammans med herr och frun från Tyresö, samt deras barnbarn Lill-Karin, fikar vi på stranden i Haverdal och vi tävlar om vem som är snabbast på att doppa sig och alltid vinner den yngsta.
Ljuvliga kvällar.
Vänskap.


Och vi firar Emils tjugoårsdag i Upplands Väsby.
Samma sak hela tiden så snart dom möts, han och pv.
Då åker backgammonspelet fram.


I förfjol, 2018, debuterade jag ombord på segelbåten. Det blev några dagar i Bohuslän och därefter vände vi kosan söderut och hamnade i Torekov och Mölle.
I år var det tänkt att vi skulle segla till Ystad.
Här monterar pv kapellet så vi kan få regn, - och solskydd om det behövs.
För att göra en lång historia kort, så seglar pv ensam till Limhamn (där det blir krångel med ett topplock till motorn) och där ansluter jag med harry (bilen lämnas i hamnen) och så bär det av mot Ystad. Varför jag inte hoppade ombord tidigare, ja, det beror ju på att det inte får bli för långa sträckor för Harry - han måste ju på land och kissa -.


Vi seglar under Öresundsbron ...


Och igenom Falsterbo kanal och därefter blir det stopp i Gislövs läge och så nästa dag till Ystad.
Träffar alla möjliga vänliga människor - dom flesta f.d. arbetskamrater eller kunder från Fridhems Livs. Känner mig så lycklig så det är på gränsen till vad jag klarar av.
I fem dagar blir vi inblåsta i hamnen i Ystad och när pv sedan ger sig av hemåt, går ett mastfäste av och det är ett enda elände. Nu har han en ny båt som väntar på att ge sig ut på havet.


Junifönstret fångades av Ulrika och jag bara älskar det.




2 kommentarer:

Babsan sa...

Juni 2019 bör det nog vara eller???

Bert Bodin sa...

Ååh ! "Virknålar" i tårkanalerna skulle jag också behöva, som får ögonen översvämmade så fort jag går i motvind.
- Det beror på att du har torra ögon, säger de flesta förnumstigt.
- Jojo, tänker jag. Varför svämmar de då över. Tårarna rinner nerför kinderna. Folk tror att jag gråter.
Nä - det är stopp i tårkanalerna!