onsdag 1 januari 2020

Februari 2019 
en summering ....


I februari kommer fönsterleveransen. Dom här ska sättas in i den gamla altanen, den som - är det tänkt - ska förvandlas till ett vardagsrum med utsikt över hästhagar och polska ambassaden.
Om dom kommit på plats?
Gissa två gånger.


I februari befinner sig Guy i Vietnam och skriver att han har svårt att hitta en bankomat.
Någon har i alla fall hjälpt honom att skriva ned olika adresser på thailändska vietnamesiska och kanske fanns bankomaten just där någonstans, ja, bland dom fem punkterna.


I februari kör jag till Slöinge och handlar en dyr - men fullmatad - semla till pv.
På Hemköp kostar semlorna 15 kronor.


Där utanför - utanför bageriet alltså - blommar scillan. krokusen!


Min morfar P-O Hansson, han växte upp i Kittelfjäll.
På Facebook finns Martin Westerlund som tar så fina bilder - det här är vägen till Kittelfjäll - och jag frågar om jag får visa den på min blogg och Martin, som är en hyvens man och på något sätt är vi släkt men vi lyckas inte reda ut hur,  säger att det är ju självklart! Visst får jag visa bilden!
Så det gör jag.


Och domherren visar sig vid fågelbordet och det är inte ofta, bara när det blir riktigt kyligt.


Mera februari.
På väg till Sälen övernattar vi i Upplands Väsby och det är knappt att vi hinner hänga upp ytterkläderna, så har Emil plockat fram backgammonspelet. Så är det alltid.
Den här (2019)  julen vann Emil med 15-9 över pv.
Aj, aj.


Det bästa med att arbeta i butik, det är mötet med alla människor och allra roligast är det med småttingarna. Det här är Annabelle som följer sin mamma till affären och jag frågar om jag får ta en bild och det får jag.


Lite avskavt nagellack gör hjärtat varmt.
I alla fall mitt.


Den sjätte februari har någon vänlig själ på jobbet lagt undan DN till mig.
Säkert lördagstidningen, så vi ska kunna lösa korsordet.
Ett hjärta vid ens namn .., tänk, att det betyder så mycket.


Februarifönstret 2019 fångades av Turtlan som då var på semester på någon kanarisk ö.
"Duger det här som fönster ...?" skriver hon och jag svarar att "självklart!"

4 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Men - är det verkligen en scilla som blommar utanför affären? Jag tycker det ser ut som någon form av krokus. Tidlösa, kanske, som väl egentligen blommar mest på hösten.

Gott Nytt År!

Anonym sa...

Jag ber att få sälla mig till det här årsmötet för vänner av ordning och säga att det nog är på vietnamesiska det står på lappen. Så vitt jag vet, det enda sydostasiatiska språk som använder samma alfabet som vi i Västeuropa. / Annannan

Elisabet. sa...

Bert Bodin: självklart är de KROKUS!

Annannan: ja, jag var så inne på att Guy ju alltid var i Thailand. Tack!

Turtlan sa...

Åååå fick jag bidra med månadens fönster. Tack 😁

Det är fångat i Las Palmas längs en vacker ”havspromenad”. Vågorna slog in och solen var på väg ner. Härligt minne.