torsdag 27 februari 2020

Du och jag Harry ....


Vaknar klockan fyra ., lyssnar till USA-podden från igår .., och klockan fem kommer pv ner från övervåningen och en timme senare skjutsar jag honom till busshållplatsen i Stora Skipås.
Skidfodralet ligger mellan båda sätena där framme, ungefär som en avskiljare.

Det har varit sju minusgrader natten mot idag och det var knepigt att skrapa rutorna; så där som om isen frusit fast. Några timmar senare strålar solen och det är  v a r m t ute.
Bilden här ovanför tog jag genom en av växthusets rutor.


Och i det närmaste helt vindstilla.
Går på promenad med Harry som nu är nästan sig själv .., och såret på svansen efter amputationen verkar läka bra. Gravänderna som jag upptäckte igår, är på samma plats idag och Falkenberg syns lika tydligt, men nu är bilden tagen rakt västerut, mot Danmark.


Högt vattenstånd förra veckan, så där så stranden var helt försvunnen .., nu är det precis tvärtom.


Sist av allt tar jag bilen och kör till Ullarp och köper ett flak ägg för sextio kronor. Jag lägger flaket på passagerarsätet och det är när jag sätter mig för att köra iväg, som jag ser hur vackert ljuset faller över äggen. Går ut igen .., tar en bild och åker sedan hemåt.

Nu ligger Harry och sover .., jag lyssnar till trummusik från Afrika någonstans (helt ljuvligt!) och ska ta med mig en kopp kaffe och en macka och sätta mig ute i solskenet.

(Vill man lyssna till trummorna, finns den listan på Spotify och heter Afrikanska trummor och listan är förmodligen skapad av thornet81. Kanske en lång krabat?)

5 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Vi har också TOTALT vindstilla, och soligt. Men kallare än hos dig.

Ulrika sa...

Här är det den ljuvligaste dagen hittills sedan vi flyttade hit, tror jag. Blå himmel, strålande sol och INGEN VIND!
Vi har haft ta mig 17 nästan konstant regnande, och de dagar det inte regnat har det stormat istället, så en sån här dag njuuuter man!
Jag har suttit ute med kaffet och gottat mig och tittat på och lyssnat på alla fåglar, som verkar lika glada dom.

Och så kom en twittervän på fika, hon passerade Laxå på sin väg norrut. Så himla roligt!

Och jag hade ett städryck i morse - det blir ofta så när solen skiner, och nu är det rent och undanplockat, det är sköönt nu när värken och tröttheten kommer: nu ska jag sätta mig och virka och bara njuta. Av allt. :-)

Så skönt att svansstumpen läker bra, klappa Harry från mig! <3

Barbro sa...

N J U T -bilder!


Barbro/Walkaboutsweden

Evas blogg sa...

Inget bad?

Elisabet. sa...

Bert Bodin: det händer ju nästan aldrig här .., man HÄPNAR när man kommer ut ,-)

Ulrika: jaså, ni har flyttat till ett regnbälte! Välkommen i gänget!

Barbro/Walkaboutsweden: tack!!

Evas blogg: nej, nu dröjer det nog ett tag. Och vi vaknar till en vit värld nu på morgonen! Hu!