torsdag 26 mars 2020

Torsdagkväll blir som en fredag ...


Återigen den bästa av dagar!
Många telefonsamtal.
Sonja .., pv .., friherrinnan .., sonen .., korta och långa samtal.
Och Sigge som sitter i slänten nere mot vägen till och spanar på nån mus.

Senare: bad i havet.
Vi stämmer träff halv ett i Skallkroken och friherrinnan är där innan jag kommer.
Hon är omklädd och står där i baddräkten och Bessie - daghunden - är med.
Friherrinnan är redo.
Och vi har kaffe och mackor med oss, det vill säga, jag har kaffe, friherrinnan tjusiga mackor.
Dessert har hon också.


Det är iskallt i vattnet .,. så där så det känns som nån pickar på huden .., på vader, lår och rumpa!
Men efteråt är det som alltid sååå skönt.

Och vi dricker kaffe och pratar om allt och inget och efter någon timme tar jag på mig en ännu våt baddräkt och tar ett andra dopp. Nu kan jag simma lite ..,  fem, sex simtag!
Termometern visar på plus fyra grader.
Det mest förunderliga är att man inte fryser efteråt.
Allt som händer är att man blir lycklig.


Senare på dagen: handlar hem havskräftor i bytta för 79:-.
Och pv kommer hem med en ny elcykel.
En present till hans sambo!!
Å, så roligt!

Jag gör vitlöksbröd i ugnen, pv har köpt hem vitt vin (heter Gustaf) och medan vi tittar på Antikrundan, kalasar vi på detta goda.

Pv ringer till sin lillebror Ulf i Skåne.
I vad som tycks som  e v i g h e t e r   talar dom; faktiskt tror jag aldrig i hela mitt att jag har pratat så länge med någon av mina systrar! Ulfs fru är diagnostiserad med nån slags lymfatisk leukemi och är förstås extra känslig i såna här coronatider.

Och Antikrundan tackar för sig för den här säsongen .., pv tar harry på promenad .., vi säger att det är ju ofattbart hur mycket man kan älska en hund (han har blivit alldeles grå under nosen!).
Nio år är han nu.


På söndag fyller Emma tjuogtre år.
Inte var det var väl så länge sedan vi semestrade tillsammans på den grekiska ön Kefalonia?
Här sitter vi på balkongen och spelar Plump.
Rumsgrannarna var från Finland men talade svenska och jag gav dem telefonnumret till Emmas föräldrar, utifall att nånting skulle drabba mig.
Jodå.
Dom lovade att hjälpa till.
Mina ätteläggar brukar säga att jag är expert på katastroftänk.
Ja, så är det.
Men tänk ., bara  t ä n k ..., om jag hade blivit påkörd eller blivit akut väldigt sjuk .., vad skulle hon ha tagit sig till? På Emmas arm hade jag skrivt in mobilnumet hem.

Nu är det kväller.
Det vita vinflaskan är tömd - det var ett gott vin - men det visste vi innan.
Sonen, på väg till Karlsborg, har hört av sig.
För första gången har han lyssnat till USA-podden - och tyckte att det var intressant -.
Hur glad blev jag inte!!

Och nu tänker jag säga ajöken och förbereda för ett lördagsfönster.

Inga kommentarer: