söndag 22 mars 2020

Söndag hela dagen ....


Det här har sannerligen varit en helg när såå mycket hunnits med!
Målning och listning av sängkammaren (helt och hållet pv:s förtjänst) är nu färdigt och det blev sååå ljust och härligt! Funderar på att - åtminstone sommartid - helt avstå från gardiner. Dessutom står en ek utanför och skymmer och när bladverket kommer, då störs jag inte av solen och förresten är jag ju i rummet enbart nattetid.

Under flera veckor har jag dragit ris till backen och sista tiden har jag klippt ner mängder med buskar och rotskott och mitt på dagen satte pv fyr på det hela.
U n d e r b a r t!
Nu har vi räfsat slänten och röjt undan, allt medan harry låg och sov på gräsmattan.
Och jag ringde friherrinnan och erbjöd halvtolvkaffe, vilket intogs ute i det fria.


Vid femtiden såg det ut så här i vardagsrummet.
Själv ägnade jag mig åt DN:s söndagskryss som alltid är knepigt - i alla fall för mig -.
(Såklart inte för dig Bert i Luleå och absolut inte för Evas långe make i Tyresö!).

Ett bad var inplanerat, men av detta blev intet.
Det var mycket annat som kom i vägen.


Bland annat läste jag den intressanta DN-artikeln om John Seward Johnson II och ska läsa ännu mera om honom. Han gjorde bronsskulpturer.


Se här ..så läckert!

Och vi lyssnade till Lördagsintervjun i P1 som handlade om i stort sett allt som har med coronasmittan att göra.

Senare idag fick jag ett vänligt mejl där avsändaren hade noterat att jag inte berörde det här som nu händer i världen. I alla fall har jag inte gjort det ofta.
Gick tillbaka och kollade ...., kunde det verkligen vara så?
Jo, så är det nog.

Det kändes underligt, för jag tycker att jag diskuterar det här hur mycket som helst, men kanske inte på just bloggen. Har jag gjort det på instagram? Jag vet inte .,. jag får kolla. I familjechatten satt vi hur länge som helst igårkväll och olika teorier lades fram; vi tyckte inte alltid lika.

Varken pv eller jag själv tillhör en uttalad riskgrupp - han är sextiofyra och jag två är äldre -, vi har inga underliggande sjukdomar som vi i alla fall är medvetna om och vi är på det stora hela pigga och krya.

Han arbetar numera med distansundervisning för sina gymnasieelever (och noterade högre närvaro än tidigare!!!) och jag har arbetat totalt tre gånger under mars månad. Fick ett sms vid femtiden idag .., kunde jag möjligen ta kassan förmiddag i morgon?
Med viss tvekan sa jag ja.
Att vara kassörska är att vara rejält utsatt känns det som, men orolig är jag inte.
Det hjälper ju ändå inte.


Vi går på hundpromenader precis som vanligt .., det är sällsynt att man möter någon människa, men vad spelar det för roll, när jag möter hur många som helst i affären?

Filmstudion har tackat för sig .., och mina våldsamt efterlängtade evenemang blev inställda (med rätta) och två av tre betalar tillbaka avgifterna. Dåligt tycker jag, av föreläsaren T.Gunnarsson som inte återbetalar, utan hänvisar till en ny föreställning den artonde november! Åtta månader framåt!

En sak till: har jag tilltro till våra svenska smittskyddsexperter, typ Anders Tegnell?
Ja. Det har jag.
Jag litar på att dom gör så gott dom kan och tycker att det är bedrövligt med den hetsjakt som pågår runt om på sociala medier, särskilt mot den mannen! Att han inte däckar totalt, det fattar jag inte.
Tulpanbilden är till honom och alla andra som kämpar på! Äldsta dottern är också en som kämpar på. Extrapass på Iva ikväll .., dom har ju för övrigt nästan enbart respiratorpatienter som det är.

Såja.
En fin söndagkväll önskar jag den som eventuellt tittar in här!

4 kommentarer:

Elisabeth sa...

Jag tycker att det är skönt att läsa om annat, om det vanliga vardagslivet. Självklart ska man vara medveten om Corona, men vem gagnar det att fokusera all sin energi på det? Vare sig en själv eller alla de miljoner som på olika sätt är drabbade av det.

Är för övrigt precis som din pv gymnasielärare, bedriver likaledes distansundervisning, och har även jag noterat högre närvaro! Eleverna är faktiskt fantastiska i detta, anpassar sig, loggar in som de ska (våra har lektioner på vanliga tider, då de ska logga in i ett videomöte, annars blir det ogiltig frånvaro) och tar hänsyn till varandra så att inte alla pratar samtidigt.

(Har läst här länge, men inte kommenterat förrän nu.)

Elisabet. sa...

Min namne Elisabeth men med h: så glad jag blev!! Så VÄLDIGT glad! Tack som hörde av dig!

Bert Bodin sa...

Skönt att mitt skryt om DN:s kryss når även dina läsare. Tack! 😎

För övrigt är jag med dig angående Tegnell.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: det visste dom nog redan om ,-)